Cabrio Koepel

De WAW is van de grond af uitgedacht in functie van bescherming tegen het weer, hoewel er perfect open kan gereden worden zodra dat aangenaam is. Die geïntegreerde weersbescherming is uniek: hier schittert de WAW het meest. Zowel in goed weer als in slecht weer biedt de WAW-koepel het best mogelijke zicht en weersbescherming.

De uitdagingen bij het ontwerpen van een goede koepel voor velomobielen zijn legio:

  • Een te vlakke hoek verhindert het doorzicht zodra krassen, regendruppels of stof voorkomen.

  • Een dubbelgekromd scherm is uit den boze wegens optische vervorming.

  • Stof, ruitenwissers en polycarbonaat zijn een gedoemde combinatie, terwijl gelaagd glas zwaar en moeilijk vervormbaar is.

  • Het beslaan van de binnenkant van het windscherm door het contrast tussen het warme en vochtige binnenklimaat en een koude buitenkant is moeilijk te elimineren.

  • Een vaste koepel verhindert koeling in beter weer. En zodra het transparante oppervlak te groot wordt treedt een serre-effect op.

  • Een goede koepel is trouwens ook aerodynamisch van groot belang.

Voor de WAW werd het probleem meestal opgelost door het te vermijden. In het Duits heet dat welluidend "Kopfdraus" velomobielen. Velomobielkenners herinneren zich de Go-One velomobielen die onbruikbaar waren ondanks hun prachtige designkoepel. Maar om het jaar komt er weer een CAD-ridder met een ontwerp met een gigantische koepel.

Al rijdend is de beschermende koepel visueel nauwelijks merkbaar.

Helder zicht op de horizon,

De wind vertraagd door uitzetting,

Regen en wind worden omhooggeleid door de deflector net voor het vizier.

Doorzicht

Het windscherm is tweedimensionaal gebogen en staat zo vertikaal als esthetisch en aerodynamisch verantwoord is, zodat er geen optische vervorming optreedt. Van bovenaf gezien is het gebogen in een paraboolvorm, met als resultaat een minimale windweerstand. Het kevlar dakvlakje zorgt voor een zachte aerodynamische overgang. Aan de binnenkant is dit gecapitonneerd met een geluidsdempende vilt.

Het zicht is gebaseerd op het principe dat het licht rechtdoor gaat, terwijl we de lucht kunnen afbuigen (met de deflector en door adhesie) en vertragen (door uitzetting).

We houden dus een perfect scherp zicht op de weg, er zit geen materie in de weg!

Het grootste deel van de rijwind en eventuele regen wordt afgebogen tot boven het vizier door de deflector. De rijwind die nog binnenkomt onder het vizier door, krijgt plots veel meer ruimte en vertraagt proportioneel. De rijwind die bij dergelijke snelheden vervelend en zelfs schadelijk is, wordt hierdoor herleid tot een aangenaam flauw briesje - zelfs bij vriestemperaturen.

Ventilatie

De WAW-koepel kan soepel aangepast worden om de rijder het beste te beschermen onder de veranderende weersomstandigheden. Maar ook koeling is een belangrijke functie: een lichaam dat 200 Watt vermogen levert produceert immers zowat 1000 Watt aan restwarmte. Bovendien is het hoofd het belangrijkste koelorgaan.

Het ventilatiedebiet kan geregeld worden door de hoogte van de voorkant van het vizier in te stellen via de polycarbonaat geleiders. De meeste rijders, ikezlf incluis, laten het vizier winter en zomer enkele cm openstaan.

Bij lange, snelle, zeer koude ritten kan de kap ook helemaal gesloten worden. In gesloten toestand blijft een spleet van een kleine cm tussen het windscherm en het deksel bestaan. Wie daarvan houdt kan een deflector net nà het vizier plaatsen, daarmee wordt de rijwind omhoog geleid en houdt zo het windscherm dampvrij.


Aan de achterkant van het dakje is een spleet voorzien waarlangs de vochtige lucht ontsnapt. Door ook de achterkant van de koepel hoger in te stellen ontstaat een vacuum, waardoor een regelbare geforceerde afzuiging ontstaat van de binnenlucht - en dus een fijn regelbare koeling van het hoofd.

Hoe warmer het weer, hoe hoger de koepel kan staan. Door het debiet te regelen kan de interieurtemperatuur naar keuze bepaald worden. Bij zijdelingse wind kan de koepel zelfs asymmetrisch ingesteld worden.

Uiteindelijk fungeert de koepel eerder als een luifel dan als een windscherm. Deze heeft alsnog het belangrijke voordeel dat de rijwind, inclusief vliegjes e.d., vertraagd (Venturi-effect) en afgebogen wordt over het hoofd heen.

Bij regen...

Die luifelfunctie komt ook goed van pas bij regen. Door de koepel zo in te stellen dat men er juist onderdoor kan kijken, houdt men een onbelemmerd zicht op de horizon. Tegelijk blijft een goed contact met de omgeving daarboven mogelijk door het beregende windscherm.

Bij snel rijden in hevige regen kunnen regendruppels die op het kleine oppervlak àchter de deflector vallen opspatten en een fijne mist veroorzaken binnen. Idealiter wordt die door de luchtstroom over het hoofd heen geleid, maar brildragers kunnen nog altijd wat last hebben van de fijne druppeltjes. Doordat er geen afkoeling mee gepaard gaat, wordt dit zelden onaangenaam.

En zonneschijn...

De cabriokap kan op het deksel blijven om de rijder te beschermen tegen zon, wind en ruis. Dit gevoel kan goed vergeleken worden met het rijden in een cabrio sportwagen (je ziet de kap immers bijna niet).

De cabriokap kan met twee boutjes van het deksel afgenomen worden, opgerold in een hoes en weggeborgen in de koffer achter de zetel. Sommigen geven hieraan de voorkeur en dit biedt een goede koeling.

In heel warm weer kan je het hele deksel, met koepel en al, trouwens ook in enkele seconden afnemen en thuislaten.

Met de cabriokoepel en het afneembare deksel kan je je WAW aanpassen aan het seizoen, en zelfs aan veranderende weersomstandigheden tijdens de rit. Zo is het altijd net warm genoeg, modulerend tussen complete bescherming en compleet contact met de elementen.