Reviews: klanten over Fietser.be
Leuker en vooral veiliger fietsen terwijl mijn gemiddelde sterk stijgt.
Ik heb ondertussen al goed getest en de ondersteuning werkt prima. Het is een stuk leuker en vooral veiliger fietsen terwijl mijn gemiddelde sterk stijgt. Laat ons zeggen dat de auto's nu in mijn weg rijden ipv omgekeerd.
Hans Neckebroeck, WAW284 en WAW443
De 65.000 km gepasseerd
Hallo Brecht,
Ik keek gister na mijn woon-werk ritje toevallig op de totaalteller van mijn WAW en zag dat ik de 65.000 km gepasseerd ben. Ben nog steeds blij met aanschaf -inmiddels 10 jaar geleden- en geniet nog iedere rit van het enorme snelheidspotentieel.
Groet Jelle Benedictus
Nog geen moment spijt van gehad.
Beste team fietser,
Allereerst zou ik jullie willen feliciteren met de uitstekende velomobiel. Ik rijd nu reeds 7 maanden rond in een ewaw en heb er nog geen moment spijt van gehad.
Thomas C., Belgie
Maakt weinig uit wat voor weer het is.
Ik rij nu ongeveer 1,5 maand rond met de E-WAW en ben heel tevreden van de overstap. Waar ik er voorheen op regenachtige/koude dagen al eens tegen opzag om te vertrekken met de ligfiets maakt het me nu weinig meer uit wat voor weer het is (ik kijk de zomer wel een beetje met een klein hartje tegemoet omdat ik nu eigenlijk warm genoeg heb met een (niet-winddichte) fleece).
Waar ik het meeste aan heb moeten wennen is het geluid (zoals ik op voorhand vermoed had). Op een oneffen wegdek is dat continu aanwezig en hier in de buurt zijn in de meeste wegen wel de nodig pek-naden of scheurtjes in het asfalt of met de nodige opgedroogde aardekluiten die van de tractors zijn afgevallen. Ik heb m’n route al zodanig aangepast dat ik de meest “effen” wegen neem naar het werk, maar dan nog…
Elke week check ik even de bandendruk van de voorste banden (er is er een die lichtjes druk verliest, maar op deze manier is dat perfect bij te houden). Om de 3 weken gaat hij open en wordt de ketting gesmeerd en de achterband gecontroleerd. Ik heb wel al gemerkt dat hij (volgens mij) veel minder onderhoudsgevoelig is dan m’n ligfiets.
Johan P., BE
Heel tevreden over mijn Roza.
Heel tevreden over mijn Roza. Ook in winterweer bieden de big ben bandjes een goede baanvastheid. :)
Groetjes
Laurent
Ca rend de bonne humeur, positive attitude
Hallo Brecht,
Yes !!!
SUPER trajet 39min35sec pour 21km !
Et ¼ de batterie
J’ai roulé 20% sur les pistes cyclables et 80% sur la rue. Aucun problèmes : a 50km/h tu déranges pas les voitures et personne a doublé.
J’ai vu plein de gens et tout le monde regardes tout le monde est très enthousiaste. Ca rend de bonne humeur, positive attitude
A mon avis je vais bientôt passer à RTL hahaha
En tous cas GRAND merci ! C’est vraiment super ! C’est une super machine !
Jonathan (Bruxelles, eWAW505)
Dit is één van mijn beste aankopen ooit.
Dag Brecht,
Een jaar geleden kocht ik bij jou een ICE Sprint X en wilde je met deze korte mail even op de hoogte houden van mijn ervaring. Als ik je niet eerder contacteerde is het gewoon omdat alles, letterlijk, super loopt.
Deze week de kaap van 4.000 km gerond. Nul problemen. 1 lekke band.
Langste rit tot nu was 216 km.
Voor de lockdown probeerde ik wekelijks 1 x naar centrum Brussel te rijden. 38 km enkel.
Ik twijfelde vorig jaar tussen een mesh zetel of hardshell waarbij het deze laatste werd. Super keuze ! Vorige week 3 dagen telkens 100 km gereden In Duitsland bij +30 graden en helemaal geen gevoel van te warm in de rug. Dat ding zit super lekker, ook op heel lange afstand. En lekker warm in de winter.
Schijfremmen zijn top ! De trike blijft ook heel stabiel bij hogere snelheid. En remt zeer goed.
Ketting slijtage is heden nog niet meetbaar (met zo’n speciaal meetlatje)
De Shwalbe one is eveneens een heel goede band.
Het rijden zelf (met mijn dystonie in de nek) is super.
De triple: kan ik wel gebruiken. Steilste helling 18% maar dat was toch iets teveel om iedere dag te doen.
Een aanrader voor alle klanten : de achterste handrem (schijf). Ik weet niet hoe je zonder kan. Ook handig om de snelheid te minderen bij lange afdalingen.
Het enige dat ik ruilde is de wimpel (terra cycle) die veel minder “fladdert “ op snelheid. Ik weet het, je bent geen “wimpelman”, maar ik vind die wel leuk.
Negatieve punten : geen eigenlijk. Tenzij Het ontbreken van een steunpunt om een achterlicht te monteren. Die metalen ring voor aan de hoofdsteun is niet breed genoeg om een fiets licht te monteren zoals op een racefiets. Heb dus zelf iets gemaakt Met een stukje plastiek buis.
Conclusie, als je ooit een klant hebt die twijfelt, hij/zij mag me altijd contacteren.
Nog dit, ik heb op onze beide helmen een Terrano XT intercom gemonteerd. Niet goedkoop maar heel leuk. Nu kunnen we uren rijden en zelfs op honderden meters contact houden. Werkt heel goed.
Voila, wilde je nogmaals bedanken voor de service en de raad. Dit is één van mijn beste aankopen ooit.
Tot later nog eens.
Janick
Galmaarden
Sa pureté aérodynamique est une merveille de rendement, un vrai missile, vraiment incroyable.
Deze deed me immens plezier:
Bonjour Brecht,
Je te donne mon premier compte rendu sur l'utilisation de mon waw.
J'ai réajusté le pédalier (3 cm) vers l'avant, et recoupé les encoches pour la place au talon, maintenant c'est parfait.
La prise en main est bonne, le temps de s'habituer au rayon de braquage plus large que sur mes trikes. Le Rolhoff est un peu plus bruyant que sur mon scorpion, la coque fait un peu caisse de résonnance.
La transmission permet de monter partout, mais vu le poids, il ne faut pas être pressé, mais c'est conforme à ce à quoi je m'attendais.
Le seul problème, c'est la chaleur dans les cotes à plus de 10%, je pense que je vais installer un petit ventilateur électrique pour me rafraichir dans les gros pourcentages.
Surprise, je garde une bonne vitesse sur les légères côtes ou l'avantage aérodynamique prime sur la pénalité du poids.
De même, l'élan acquit permet de passer les petites côtes sur la lancée, là où mes trikes perdent leur vitesse. Sur mes trajets maison - travail, c'est très efficace.
Sur le plat, rien de commun avec un vélo, mes vitesses moyennes sont entre 52 et 62 km/h, avec des pointes à plus de 80 km/h (sprint).
La tenue de route est bonne, la direction donne l'impression d'être sur des rails
Pendant le confinement j'ai réussi à atteindre avec un bon élan sur une très longue ligne droite avec une pente d'environ 4% la vitesse de .... 127,1 Km/h🤪.
C'était imprudent, limite pour la sécurité, mais surtout pour les freins, je ne le referai pas une deuxième fois.
Sa pureté aérodynamique est une merveille de rendement, un vrai missile, vraiment incroyable.
J'ai photographié le compteur, sinon on ne me croira pas.
Je vais penser à un parachute frein par sécurité pour les gros dénivelés.
Voilà, pour résumer, je suis TRES content de mon achat.
Merci à toi pour ton professionnalisme, et bonne chance pour la suite de l'entreprise.
De plus je suis très fier de dire que c'est une réalisation belge, réalisée par des artisans passionnés.
J'ai vu que l'importateur suisse étudie une version avec des moteurs électriques sur les roues avant, renseigne-moi si tu penses pouvoir faire ce type de montage à l'avenir, ce serai pour moi l'occasion dans le futur d'acquérir un deuxième waw pour les plus longs trajets sur la neige avec 3 roues motrices.
Amitiés.
A bientôt.
Patrick.
(WAW482)
Opmerking Brecht:
1) Dit is GEEN eWAW maar pure bio-aandrijving. De rijder is een sportieve vijftiger.
2) Deze client heeft uitgebreide ervaring met trikes. Dus voor de schandaalzoekers: hij is oud en wijs genoeg om snel te rijden.
Tweede CarbonWAW
De eerste testrit is ondertussen gereden met de waw443. Die is perfect verlopen met een waanzinnige topsnelheid maar vooral zonder ongelukken of schrikkende paarden. Dat belooft!!
Hans, Aalst, B.
Na veel kms kan ik alle velomobielverhalen bevestigen
...en blijkt mijn WAW zelfs NOG efficienter dan ik gehoopt had...
sterke buk coureurs eindelijk losgooien tegen de 50 kph
Zonder veel problemen 50 kph aanhouden op plat
persoonlijk rekord van bijna 60 kph op plat
helling van 15% oprijden aan bijna 10 kph
alleen: voor mij met e-assist aan (!), de "verhalen" zijn zonder
Zonder e-assist, moet ik overal dik 10 kph aftrekken (en rijd ik sterke buk coureurs niet los)
Ik ben in het process om dat gewoon te aanvaarden (en frustratie en stress te mijden).
ik ben nooit een powerhouse geweest, en ik word 65.
Denk ik dan.
Karel V.L., Fr.
Ook van Karel:
puur leut: wendbaar en toch voorspelbaar en stabiel.
Ik vind inderdaad dat de WAW tot z'n recht komt op snelheid. De berg af langs smalle weg met felle bochtjes en tegenliggers is puur leut: wendbaar en toch voorspelbaar en stabiel. Ook de remmen zijn een openbaring - zou inderdaad niks veranderen.
Eerst had Ik de indruk dat de snelheidsmeter slecht geijkt was, maar GPS gaf dezelfde cijfers.
Goeie morgen Brecht, hier wat indrukken van mijn 1ste rit in de "real world",
Als naar gewoonte ben ik in het donker vertrokken, normaal beleef ik de dageraad op de fiets.
Vandaag was het nog donker toen ik alweer thuis was.
Eerst had Ik de indruk dat de snelheidsmeter slecht geijkt was, maar GPS gaf dezelfde cijfers.
de WAW is SNEL!
Op een vlak stuk, aan 40 kph reed ik over een konijn (sorry)... wat verder, bij 70 kph (!) op matige bergaf herinnerde ik mij dat de regio vol everzwijnen zit en ben ik wijselijk beginnen remmen...
De electric assist is inderdaad nagenoeg perfekt. Een vals plat rijd ik op tegen iets boven de 30.
Mijn routine klim met de WAW op assist 0 is zware kost, op assist 1 is het vergelijkbaar met de fiets, en op assist 2 gaat het iets sneller dan met de fiets.
de WAW is comfortabel. Als in een auto voelt ge als het wegdek snert is, maar het wordt niet pijnlijk (als met de fiets).
de verstraler vooraan staat veel te hoog, totaal nutteloos, moet eens kijken hoe dat te regelen.
mijn achterflitslicht-op-antenne ben ik onderweg alreeds verloren (goed idee, slechte uitvoering)
QU: hoe kan ik best inschatten of ik nu 10% of 30% of 50% van mijn batterij heb gebruikt tijdens mijn rit?
Tot slot, ik denk dat het moeilijk gaat worden om voor vrij toeren (50-150 km) nog naar de fiets te grijpen 😎.
Veel groetjes,
Karel
Karel Van Loon
aan Fietser.be
15 okt.
Dag Brecht,
Ter informatie, op weekdagen, zoals vandaag, kom ik bij mijn vroege rit onvermijdelijk in de ochtendspits terecht. Niks gekreun zoals in Belgie, gewoon nogal wat verkeer op secundaire wegen (geen fietsers), in het donker, in een streek waar een velomobiel even courant is als een UFO.
Vanochtend stond er een stijve bries en er was kans op regen. Ik ging dus met de koepel rijden
Blij dat ik de koepel thuis gemonteerd heb en niet onderweg in het donker (veelal bij een riool raster dat vallende boutjes opzwelgt).
Ik neem aan dat het na een paar keer makkelijker wordt, maar het blijft een gepruts met slechts 2 handen
Een oplossing zonder gereedschappen (kwart draai Dzus) ware wenselijk.
Als ge wilt kan ik de Dzus "sizing set" naar Gent opsturen i.p.v. weer naar de UK
Onder de koepel is het goed in het donker, met marginale spiegeling van de boordcomputer in de ruit, niet storend.
De verluchting/koeling is goed. Het was 18 graden, en ik heb mij leeg gezweet, maar met de koepel op een spleet van 5 cm was er bij normale snelheden was er geen aandamping noch oververhitting.
Ik wou eens kijken hoe mijn matige klim (5-8%) ging zonder motor. GEEN goed idee 😓. MET motor veel beter 😁.
De windgevoeligheid van de WAW was ontnuchterend. Aan 60 kph begon de WAW plots te slingeren en had ik al mijn aandacht nodig om niet van de weg te blazen, of in het verkeer. Gevoeligheid aan zijwind is eigenlijk voorspelbaar, maar het is toch even slecht voor het hart... Misschien eens een stage doen in Nederland 😒
ik heb 2cm extra schuim in de hoofdsteun gestoken (die poten willen ECHT niet plooien). De steun is nu dichter bij mijn zwaar hoofd en ik kan makkelijk wat leunen als het wegdek dat toelaat.
Ik vind dat de WAW zeer degelijk is gekonstrueerd en verzorgd is afgewerkt..
Echter.
Eens op slechte weg, is het een kakafonie van jewelste. Dat heeft eigenlijk niks met de WAW zelf te maken,
maar met alle rommel die mee moet en geen vast plekje heeft (batterij, kabels en stekkers, gereedschappen, wisselstukken, regenkledij met rits, foon, frontaal lamp, brillen, sleutels etc, etc.). Ik ga deze winter het grote velcro projekt lanceren en alles "vastleggen".
Jullie hebben, neem ik aan, al ruim gepeinsd over hoe de batterij vast te leggen - een kassei van 5 kg, los in de passagiersruimte (!). Wat hebben jullie overwogen? of uitgesloten?
1 van de zaken die GOED is vastgelegd is de drinkbus. Ik moet echter stoppen en licht maken om te zien waar het water te halen en hoe het terug te steken. In ieder geval is er niet genoeg ruimte om uit een bus te drinken onder de koepel. Misschien TOCH een Camelback systeem met een zuigdarmpje ?
Fysiek. Ik begin stilaan gewend te raken aan liggend fietsen, ik denk na 1000 km is alles OK. Terwijl op de bukfiets ik vaak mijn heupen moet strekken, of mijn nek, of mijn lenden, zijn het bij de WAW vreemd genoeg de schouders!
Da's genoeg voor vandaag 😓.
Veel groetjes!
Heeft mijn leven gered.
De gracht was minstens 2 meter diep. Met een gewone fiets was ik ongetwijfeld morsdood.
DE ORCA HEEFT MIJN LEVEN GERED.
Met dank.
Edgard Hermans
WAW-gevoel
Stefaan Vermeire
aan Fietser.be
14 okt.
Hallo Brecht
Hier de kersverse WAW'ist. De eerste 170 km onder de wielen. Van alles: glad en pokdalig asfalt, ribbelige betonstroken, kasseien in allerlei maten en vormen..., maar daar ging de WAW moeiteloos over heen. De achtervering is inderdaad ronduit super.
Onmiddellijk had ik weer het vertrouwde WAW-gevoel. Lekker strak, heel stabiel, snel optrekken (ook zonder ondersteuning), lang uitbollen door de aërodynamische vorm (heel anders dan bij de Mango). Ook al schuur ik net niet tegen de wielkasten, toch zit het voor mij als gegoten. Het gaf een bijzonder goed gevoel. Sturing is zeer rustig, niet de nerveusheid van het middenstuur van de Mango. Wel kreeg ik het bootgevoel als je met die lange neus instuurt. Gewoon even wennen.
De Tongsheng is wel een leuke motor: vinnig, responsief, terwijl je er zelf ook nog steeds flink kan bij trappen. Dat ligt me wel. Alleen is die echt wel luidruchtig, zeker als je vanuit stilstand moet vertrekken (ook bij lage ondersteuningsgraad). Dat vind ik toch wel wat problematisch. In vergelijking met de Bafang beschouw ik dat toch echt als een stap achteruit. Ik geef het nog een tijdje. Is een terugkeer naar de oorspronkelijke setting met Bafang eventueel mogelijk?
Weet je of er aan de rechterkant een carbon wiel"doek" zat? Onderweg heb ik eens gestopt en toen zag ik dat er aan die kant geen wieldoek op zat. In het atelier heb ik er totaal geen acht op geslagen.
Richting kust was het worstelen met een flinke zijwind. De WAW hield netjes baan. Wel bleek de batterij toch net iets sneller leeg dan gedacht. Eens in Nieuwpoort heb ik de accu een uurtje aan het infuus gelegd. Dat was dan net genoeg om de zeventig km huiswaarts te overbruggen. Nu moet ik wel zeggen dat ik een beetje tot het uiterste ben gegaan en bijna constant tussen 45-47 heb gereden.
Scripsi.
Fietsgroet
Stefaan
Super fiets! Super super geconcipieerd!!
Super fiets! Super super geconcipieerd!!
Dank voor je kennis en kunde, je aanstekelijke liefde voor het vak en je
prima uitleg en begeleiding.
Anja is in de wolken en is na de aflevering van de trike op eigen houtje
80 km gaan rijden. Was om 20 u thuis ...omdat ze " nog maar twee
streepjes had " en dacht dat ze dan best naar huis reed ... niet nodig
volgens mij want daarmee had ze zeker nog > 20 km kunnen doen :-D
Luk Hulpiau, Waasmunster, Belgie
In fact it understands how you wish to ride.
" Just want to thank you both... it does exactly as you said it would providing immediate high torque together with amazing battery life - in fact it understands how you wish to ride and supplies the assistance exactly as required. Secondly for the trouble you both took in attending to the initial ‘ Teething Troubles’ experienced fitting the system to my trike."
Ian Oliver., Cobham, Kent, UK
Van 0 naar 40 gaat zeer rap. Zeer content.
"De velomobiel motor bevalt erg goed.
Er is veel power nu met de limiet op 43 Km/u.
Van 0 naar 40 gaat zeer rap. Zeer content.
Ik ga komende dagen de instelling ECO en lagere snelheidslimit uitproberen.
Ook is normaal fietsen met lege accu voor het gevoel hetzelfde als zonder motor."
Sake Hoekstra, Goes, NL (Strada met Fietser.be Velomobielmotor)
Droog, ruim, manoeuvreerbaar.
Voor de rest net de 6000km kaap gerond voor dit jaar, waarvan 5000 met de WAW. De Milan GT staat geparkeerd ...
Milan heeft een ruim grotere draaicirkel.
Waw lijkt meer ruimte te hebben voor knieën en voeten (zowel teen als hiel) bij binnenbeenlengte van om en bij de 1m
Waw is properder/droger vanbinnen...
Jan Bens, Geel, Belgie
nvdr: Jan heeft een Milan bouwjaar 2011, en een WAW 2016.
Vingers in de neus.
[10:04, 16-4-2018] Fie Jannis xx: Hey, er komt mogelijk een personal trainer kijken voor een ewaw. Heeft nu een Strömer, maar wordt gek van de wind en regen. In de winter op stal dus...40 km/dag. Vroeg of dat haalbaar is...
[10:05, 16-4-2018] Fie Jannis xx: Ik dacht: met of zonder vingers in de neus...
[10:06, 16-4-2018] Fie Jannis xx: Ben al door drie geïnteresseerden aangesproken geweest in de sportcampus. Daar zit potentieel voor jullie! M'n overbuur is blijkbaar een Nederlandse ex-wielrenner...
[10:07, 16-4-2018] Fie Jannis xx: Palm de markt in jongens!
[10:07, 16-4-2018] +32 476 xx: Graag. Merci voor uw enthousiasme.
[10:08, 16-4-2018] Fie Jannis xx: Voorbije weekend opleiding gehad in Brugge. 's morgens, even naar Brugge, chil, 20 km op halfuur. Even verfrist in de toiletten, zelfs niet moeten omkleden.
[10:10, 16-4-2018] Fie Jannis xx: Juist, geërgerd aan een zondagsrijder die 30 km/u reed op een boerenwegel waar ik niet voorbij kon steken...🤪
Jannis Vrakas, NL
Krijg pils aangeboden van toeschouwers.
Nu 4 weken verder gaat het super.
Gemiddelde snelheid is nog niet heel erg hoog maar het is stukken beter vol te houden dan een normale fiets.
Al met al dik tevreden.
Reacties onderweg zijn top. Automobilisten stoppen voor me.
Iedereen zwaait en joelt. En krijg pils aangeboden van toeschouwers.
Ben ronduit tevreden.
Met vriendelijke groet,
Walter Steijger
Campai
Weather protection is brilliant as expected
I could improve speed for my home – work rides (30km) from 27 km/h to ~33 km/h. The speed might even improve further, when I’m more used to the WAW and the role in traffic I have with a velomobile. The ability of the WAW to just roll at higher speed 35-50km/h (It's called sailling on hybrid cars) makes my rides less demanding – I guess I can increase the frequeny of my rides compared to the Zox 26.
I like the stability the WAW delivers at high speed (50+), this is a clear improvement compared to the recumbent. The Brakes delivering a good performance, for now I don’t spend any thought about upgrading to disc’s (Even though I am a big fan of disc brakes on MTB’s and on recumbents). The luggage capability is amazing – again a big improvement. Weather protection is brilliant as expected.
Tobias Dornhege, WAW165, Germany
Woonwerkverkeer 44 km enkel...
Beste Fietser.be,
He's mine, de waw017. De eerste woonwerkritten zitten erop, fantastisch! Nog even bezig met de achtergebleven lijmen te verwijderen van voorgaande sponsoring, maar de waw heeft het voordeel dat hij (of zij?) er niet goed moet uitzien om er goed uit te zien.
Vraagje: Mijn woonwerkverkeer bedraagt 44 km enkel, Bornem-Etterbeek. Omdat er vanaf halverwege enkele zeer gemene bergoppen zich manifesteren, ben ik aan het denken mijn waw te e-wawen. ............................
Vriendelijke groeten,
Peter Van Meulder, B
Woon-werkverkeer (35,5 km enkele reis)
hallo Brecht, Koen,
ik heb er inmiddels bijna 450 km opzitten en ben zeer tevreden. Bij gebruik voor woon-werkverkeer (35,5 km enkele reis) ben ik 10 minuten eerder thuis dan met mijn Alleweder (en kan s'ochtends dus ook 10 minuten langer in bed liggen!). Het zitcomfort is uitstekend, de wegligging fantastisch, en de reacties van familie, vrienden en collega's en andere weggebruikers geweldig. Er zijn wel een paar aandachtspuntjes:
ik schat dat ik meer dan 90% van de tijd in de hoogste versnelling rij en ik trap daarbij zo hard rond als ik kan; dit alles bij een snelheid van ca 42 km/uur. Voor mijn gevoel zet ik nauwelijks kracht. Ik heb de overtuiging dat ik hierdoor flink wat snelheid laat liggen. Er moet dus iets gebeuren aan de tandwielverhoudingen: voor meer en/of achter minder tanden. Wat bevelen jullie aan, en wat kunnen jullie hierin betekenen?
De kap over het instapgat schaaft de lak van de rand van het instapgat af. Dat had ik ook al gezien bij de fiets van Ben bij jullie op de zaak. Nu zit er aan de binnenkant van de kap wat stukken zwarte beschermende tape, lijkt wel vilt. Graag wil ik de kap rond de gehele omtrek hiervan voorzien; maar waar is dit te koop? Of zouden jullie wat kunnen opsturen?
met vriendelijke groet,
Jelle Benedictus (Groningen, NL)
Sportiever dan de Quest en veel baanvaster.
Ondertussen heb ik enkel maar positieve ervaringen met de WAW. Deze rijdt een stuk sportiever dan de Quest en is veel baanvaster.
Pieter Collier, B
Sponsoring op de WAW, verslag uit Noorwegen
· Wie en waar? Wouter, Belg, woonachtig in Bergen (Noorwegen)
· Waarom een waw? Toen we met mijn werk moesten verhuizen naar de andere kant van de stad zou mijn woon-werk verkeer afstand 16km enkele rit worden. Niet onoverkomelijk, maar door het regenklimaat in Bergen wou ik een alternatief vervoersmiddel voor mijn cyclocrossfiets overwegen. De reputatie van de snelle velomobiel en het mooie ontwerp deden me na een proefrit voor een waw kiezen. Door het aantal hoogtemeters per rit (325m heen en 420m terug) werd het uiteindelijk een e-WAW met Rohloffnaaf. Een keuze waar ik achteraf gezien blij mee ben.
· Waarom een sponsor? Fietsvergoeding is in Noorwegen niet gekend, dus is de winst t.o.v. een auto beperkter. Je spaart als fietser enkel de slijtage aan de auto, verbruik en tol voor het binnenrijden in de stad (2,5€ per keer) uit. Omdat een velomobiel incl. transport en taksen al gauw boven de 10.000€ uitkomt vond ik het pas een verantwoorde aankoop wanneer iemand anders in de kosten zou delen. Dit heb ik gevonden bij HomeNet. Een Noorse internetleverancier voor de privaatmarkt. Een velomobiel is voor een dergelijk bedrijf een perfect uithangbord. Dankzij het sponsorcontract kan ik de fiets na ca 17 maanden terugbetaald krijgen. Wanneer ik de besparingen doordat de auto in de garage kan blijven staan in acht neem zal het natuurlijk nog wat korter zijn.
Ik ben te volgen op twitter (@waw214) en Instagram (@homenet.waw214)
Jam after a life of porridge.
its so much fun Brecht, I'm eternally grateful. Finally, jam after a life of porridge.
Graham P., Nottingham UK
Awesome experience.
WAW 42 has been loving S. Calif. Its been an awesome experience!!
David Boucher, U.S.A.
1.000 km mit dem WAW - ein Erfahrungsbericht
So, jetzt habe ich die ersten 1.000 km mit meinem WAW zurückgelegt. Bekommen habe ich es im Januar. Vorweggeschickt sei, daß es bis jetzt keinerlei technische Probleme gab. Auch platte Reifen hatte ich bis jetzt noch nicht.
"Angefixt" worden bin ich übrigens im September letzten Jahres am Anleger der KD in Köwi in Fahrtrichtung Bonn. Da kam ein blaues Quest vorbei, ein mir bis dahin völlig unbekanntes Fortbewegungsmittel. Einen Monat später habe ich mein WAW in Gent bestellt. Und vorher habe ich mich dank dieses Forums sehr gut in die Materie einlesen können.
Als Lieger- und natürlich vor allem Velomobilneuling war das Eingewöhnen doch recht leicht. Schon fast zu Beginn waren nachmittägliche Touren am Wochen-
ende von bis zu 80 km möglich. Anfangs bei Schnee am Wegesrand, vor dessen Konsistenz hier im Forum ja von tkosi immer wieder gewarnt wurde. Mit aufgesetzter
Haube, leicht geöffnet, konnte ich bei Außentemperaturen von 0 - 2 Grad leicht transpirierend in Hemd und T-Shirt fahren. Regen stellte deshalb kein Problem dar, Wind auch nicht. Vielmehr war bei schlechtem Wetter von Vorteil, daß ich Radwege für mich alleine hatte.
Jetzt, wo es wärmer ist, fährt es sich noch schneller. Ohne Haube ist es so, als würde man Cabriolet fahren. Mittlerweile bin ich auch dazu übergegangen, wo immer sinnvoll, Radwege zu meiden. Denn erstaunlicherweise hat die bisher zurückgelegte Strecke schon einen Trainingseffekt gezeitigt - ich kann schon deutlich
schneller und anhaltender fahren als in den ersten Tagen. Und schneller geht nun einmal nicht auf vielen Radwegen, wegen der vielen Unebenheiten.
Zur Arbeit bin ich auch des öfteren gefahren, was wesentlich entspannender ist als im Auto zu sitzen. Allerdings ist mein Arbeitsweg mit rund 10 km recht kurz.
Daher bedarf es auf dem Nachhauseweg immer eines Umweges zwecks Verlängerung des Fahrspaßes.
Zusammenfassend ist zu sagen, daß das Fahren mir einen Riesenspaß bereitet. Man kann auch Dinge tun, die mit dem PKW völlig unsinnig wären, z.B. sonntag-
morgens 22 km fahren, um Brötchen zu holen. Das habe ich zwar bisher bisweilen auch mit dem Up gemacht, aber im Liegen ist es entspannender.
Christoph.
voor mensen die denken dat een WAW toch wel veel geld kost
een berichtje voor mensen die denken dat een WAW toch wel veel geld kost......
ik voer reclame op mijn WAW maar de sponsoring is slechts de kers op de taart . Mijn waw is, was reeds rendabel van dag 1 :!:
ik verklaar mij nader: mijn waw kostte 6800€, dat bedrag heb ik geleend en betaal daarvoor 190€ per maand over 48 maanden.
ik forens 60 km per werkdag daarvoor krijg ik fietsvergoeding tussen de 170 en 240 per maand daarboven bespaar ik nog ongeveer 120€ aan diesel dus ik hou per fietsmaand minimum 100 € over.
dan heb ik het nog niet gehad over de langere levensduur van mijn auto (die ik nog steeds heb), het minder aan onderhoud, het uitsparen van een fitness abonnement, en dan heb je nog het onbetaalbare namelijk het plezier dat het fietsen me verschaft.
DUS STAAR JE NIET BLIND OP DE KOSTPRIJS, EEN WAW IS EEN TOPINVESTERING :!: , en niet alleen financieel
(via het forum ligfietsers.be)
Schokabsorptie en kreukelzones in de neus van onze WAW
Schokabsorptie en kreukelzones in de neus van onze WAW hebben hun degelijkheid bewezen, Anne heeft een brugpeiler geramd en is er ongedeerd van af gekomen.
Patrick V.M WAW138, Genk, BE
Perfect weather protection
Hi Brecht,
I hope you are doing fine. Only wanted to report about my first three weeks with my eWaW.
To put it in a nutshell: It´s fantastic and the greatest fun I have ever had since my childhood days when I rode a kett-car for hours a day.
Since I have the WAW, driving in a car has lost every bit of fascination for me. Just sitting in the WAW and driving to work or going on a trip is so calming and relaxing, while at the same time sportive, that using a car is being reduced to the unavoidable long distance trips.
I have so far driven through snow, through rain and even for a few minutes through a little hailstorm and it didn´t bother me at all thanks to the perfect weather protection the WAW offers you.
Up to now I have covered 400 km which doesen´t sound much but included several trips to work (one way app. 10 km) and two trips of 60 and 70 km into the Netherlands.
As you might have appreciated, the pastelblue color is noticed very easily in traffic. But the led-lights are excellent. Not only in darkness but also in broad daylight I have not faced one situation in which a car driver would not have noticed the WAW.
Still I have one question: I did not pay real attention when you explained to me how to adjust the parking brake, due to my fascination when I came to pick up my WAW. Could you please give me some information about how to readjust the brake?
Thank you and have a nice evening,
Chris.
The Waw is something very special indeed
I love the Waw and would have had one 2+ years ago if they had been as well constructed as this one. It feels excellent, especially with the 145mm cranks I have fitted. Although I own several recumbents and sell high end Road bikes as a job, the Waw is something very special indeed.
Ian Squires, UK
What you've done is actually perfect !
What you've done is actually perfect ! Your WAW is really WOW!
Out of my humble experience I only know; the shorter, narrower and lighter your HP vehicle is, the faster and safer you feel in traffic. So, I wish you every peace of luck to make WAW lighter, shorter, narrower without compromising significantly its outstanding safety.
Best regards,
Stas Khudatov. Moscow.
Maakt mij dag in dag uit fysiek EN mentaal sterker
Ik rij al 2 jaar met WAW 84 en ben SUPER tevreden met de beslissing om een WAW aan te kopen!
Het is een 'te gek voertuig' dat mij dag in dag uit fysiek EN mentaal sterker maakt.
Na plusminus 14000km rijdt hij nog even goed als de eerste dag!!
E. Vandebeek, Hasselt
Kop en schouders boven de andere merken
Na een testrondje merkte ik al snel dat de WAW voor mij met kop en schouders boven de andere merken en modellen uitsteekt.
Rick S., Bussum NL
Zo lang zo snel en zo relax
Nog nooit reed ik zo lang zo snel en zo relax. Ik mis superlatieven.
Kris B., De Panne
Zelfs na 10 uur fietsen had ik het gevoel dat ik nog wel een paar uur zou kunnen doorfietsen.
[Eerste rit in velomobiel: Gent-Amsterdam!] Ja het was een pittige maar leuke tocht. Ik weet niet meer hoe laat ik vertrokken ben uit Gent, maar ik kwam om 1430 aan in Breskens. Rond 19:00 zat ik rond Rotterdam en was het weer nog prima. Echter om 22:00 nog 40 km van huis begon het noodweer los te barsten. Ik heb toen de kap goed kunnen uitproberen en dat beviel prima. Pas de laatste 5 km had ik last van takken die over de weg lagen en moest ik dus regelmatig tussen alle rotzooi door slalommen.
De fiets rijdt fantastisch over goede asfalt paden, echter kasseien en klinkers is een ellende. Geheel volgens verwachting is het langdurig fietsen met de Waw geen enkel probleem. Zolang je maar continue water drinkt en wat voeding binnen krijgt kan je het lang volhouden (ik was rond 23:30 thuis met maar 2x 20 min stoppen onderweg). Zelfs toen ik thuis kwam na 10 uur fietsen had ik het gevoel dat ik het nog wel een paar uur zou kunnen doorfietsen. De fiets is erg comfortabel. Wel is van belang dat je goede lange fietspaden heb met weinig opstoppingen (de snelweg zou ideaal zijn!). Vooral door Rotterdam was een ellende vanwege de vele stoplichten en het zoeken naar de juiste route (tomtom houd geen rekening met "mooie" fietspaden).
Kortom een zeer geslaagde tocht!
Met vriendelijke groet,
Bob Mulder
MAGNIFIQUE
Merci à toi pour les conseils et surtout le MAGNIFIQUE WAW que vous m'avez fait!
- Joachim V., Suisse
Very quick, very stable, very good luggage capacity, very straight also in high speeds
For me the WAW is a great acquaintance! Very quick, very stable, very good luggage capacity … And it goes very straight also in high speeds (comparing to a ******* which tends to move a little from one side to the other) . A safe body. Easier to transport comparing to other velomobiles because you can take off the front and the tail. And now a third generation with a chain protection for the right leg, with a chain separated from the rear wheel, a possibility to lock the visor and an airsound included. And on the top of all these facts you are now developing an indicator system!
Congratulations!
Anders Rapp, Sweden
Maakt m'n werkdag een pak aangenamer en sportiever
Het rijden met de WAW 081 verloopt ondertussen vlotjes. Het maakt m'n werkdag een pak aangenamer en sportiever.
Leentje Verboven, Belgie.
Utterly satisfied
Hello Dries,
at long last some fotos of the WAW. After several hundred kilometers and some adjusting to my physique (it fits me now like a glove but there is not a millimeter wasted room) I am utterly satisfied with the machine. I would never have thought that weight is that crucial ( my WAW weighs in now at exactly 27.75 kg complete with hood and visor, all lights and electrical wiring and accumulator, headrest and ventisit mat , bottleholder and 2 allen keys). My cruising speed has dramatically risen although I even put less strain into the pedalling, it just rolls so easily. Use the fotos in the way you like and thank's once again, keep up the good work! And by the way, if you ever develop a seat for taller people let me know this one is just a tick too short in the back for me.
Best regards (also to Brecht)
Volker Lichem, Austria (great lighting setup as well).
Binnen lekker warm met een fris briesje in mijn gezicht, heerlijk
Ik ben gisteren een proefrit gaan maken. Ik voelde me vooral veiliger dan op de ligfiets. Ondanks dat het buiten slechts 4 graden was, had ik het binnen lekker warm met een fris briesje in mijn gezicht, heerlijk.
Filip van Gelder, BE
Merci au WAW
Ce matin là, en partance pour le vélotaf, j'étais trop occupé par un changement de ma roue arrière la veille, pour me rendre compte que la chaussée était une vrai patinoire !!! J'ai environ 100 m de descente en partant de mon domicile puis la route tourne franchement à droite. Je devais être à 30 - 35 km/h au moment de tourner mais je n'ai jamais pu négocier la courbe et j'ai fini ma course dans un poteau de signalisation accompagné d'un énorme fracas !!!
Le waw052 immobilisé, je n'en revenais pas de ne pas être blessé.
Je suis sorti du vélomobile et j'ai constaté que la partie avant était pulvérisée !!!
Je me suis résigné à partir en voiture et dès le lendemain j'ai ressorti les creux par l'intérieur. La fibre de kevlar a un formidable effet memoire car le nez du vélo était très fissuré mais il avait retrouvé sa forme initiale. C'est cette flexibilité qui a sans doute amorti le choc.
Il n'a suffit à Brecht et Dries de chez FIETSER que 10 jours pour me construire un nouveau nez que je suis allé chercher à GENT en Belgique, ce qui m'a permis de voire où sont construit les waw.
...Non les roues n'ont rien, ni la structure, uniquement le nez... Merci au waw d'être fait en trois parties...
Fabien Cornu, FR
Que du bonheur !!!!!
Enfin, j'ai pu rouler avec le B-waw
Que du bonheur !!!!!
Frédéric Figuet, FR