Nieuw artikeltje over remmen en sturing van de velomobiel.

Post date: Sep 21, 2012 10:49:47 AM

Naar aanleiding van een internetkwakkel die ons gesignaleerd werd door een Wawista, heb ik een artikeltje met uitleg over remsystemen op velomobielen, op de 'specificaties'-pagina toegevoegd. Here it goes:

"remmen:

Het is uiterst belangrijk met beide handen en onafhankelijk te kunnen remmen! Zowel rechtuit als in de bochten kan dank zij de onafhankelijke remmen het stuurgedrag nog verbeterd worden. Twee handen zijn veel krachtiger dan een, zodat zelfs de betrouwbare maar bescheiden 70mm trommelremmen meer dan krachtig genoeg zijn in alle behalve de meest extreme omstandigheden (lange cols afdalen kan leiden tot oververhitting wegens gebrek aan luchtweerstand). In de bochten kan het binnenste wiel beter gecontroleerd worden zodat dit zijn grip niet verliest. En bij eventuele panne heb je natuurlijk altijd nog een rem over!

Er zijn een aantal historisch gegroeide misvattingen hierover. Uit de tijd dat de centerpuntsturing nog niet op punt stond (waardoor het wiel niet wegslaat bij het remmen op een enkel wiel) stamt de oplossing om de remmen op dezelfde as dan maar te koppelen. Vroege trikes en velomobielen hadden bovendien een centrale stuurknuppel waarop geen plaats was om twee remhendels te plaatsen. Dit leidt tot problematisch remgedrag, dat soms verkeerdelijk geweten wordt aan een ontoereikendheid van het concept trommelremmen. Niets is minder waar, zo blijkt uit de vergelijking tussen de WAW-achtigen en Allewederachtigen. De dubbele joystickbesturing van de WAW is niet alleen plezanter dan een centrale stuurknuppel, maar ook veel preciezer en veiliger.

In de ophanging van de WAW zit nog een klein beetje positieve 'scrub radius' ingebouwd. Dit betekent dat bij bv. links remmen, de WAW zachtjes naar links draait. Dit is een elegante manier om zeer nauwkeurig bochten aan hoge snelheid te initiëren en te beheersen. net als bij een gewone fiets is het immers niet de bedoeling dat de rijder aan hoge snelheden een ruk aan het stuur geeft. Een lichte druk op de stuurhendels volstaat, of in delicate gevallen dus het lichtjes remmen met het binnenste wiel.

Waarom geen achterrem? In principe wordt op een driewielige velomobiel beter geen achterrem geplaatst, tenzij als parkeerrem met een aparte draaischakelaar die niet te verwarren valt met de voorremhendels. Als de velomobiel goed afgeregeld is, ligt het zwaartepunt van rijder en machine precies in het geometrisch zwaartepunt van de driehoek gevormd door de wielen. Zo niet ontstaat onderstuur- of overstuurgedrag in de bochten. Dit is ook de reden dat zowel de trappers als de zetel moeten verstelbaar zijn.

Wanneer er nu geremd wordt, verplaatst de richting van de zwaartekrachtvector zich in de richting van de voorwielen. Hierdoor wordt,het achterwiel steeds lichter belast, om in extreme gevallen alle grip te verliezen. Gebeurt dit in een bocht, dan leidt dit tot ongecontroleerd overstuur (zoals bochtjes trekken met de handrem). Fun, dat wel, maar niet iets wat je in het dagelijkse verkeer kan appreciëren.

Trommelremmen of schijfremmen? Schijfremmen zijn de waan van de dag, en toegegeven, een lekkere hydraulische schijfrem kan heel aangenaam en subtiel zijn. Maar in de ruige omstandigheden waarin een WAW dikwijls wordt gebruikt, is er altijd wel wat gefriemel en verstelwerk aan, en voor je het weet zijn de remschoentjes weg. Mochten trommelremmen nog niet bestaan, dan kwam er vast iemand op het idee om een schijfrem te gaan omkapselen tegen vuil en vocht, ja zelfs die omkapseling te gaan gebruiken als rem- en koeloppervlak :-). Voor de liefhebber van de crème de la crème op materiaalgebied, die er ook kaas heeft van gegeten om er zelf aan te gaan regelen: ga gerust voor de schijfremmen. De dagelijkse gebruiker is waarschijnlijk beter af met de trommelremmen: iets minder subtiel maar ze werken altijd en gaan een leven lang mee.

FAQ: hydraulische trommelremmen dan, of grotere diameter? A: dit zijn oplossingen voor de problemen inherent aan gekoppelde remmen met een enkele remhendel: mechanisch bediende remmen zijn moeilijk gelijk af te stellen, oliedruk verdeelt zich beter en duurzamer. Het gebrek aan druk kan verbeterd worden door een groter oppervlak van de remschoen. Dit zijn twee problemen die zich bij de onafhankelijke remmen van de WAW niet voordoen. We bieden de 90mm trommelremmen trouwens wel aan voor de iets zwaardere eWAWs en andere snelle rijders (regelmatig boven de 50km/u) of bergbewoners."