Trikes

Altijd reizen

Op wereldreis, alweer lang geleden, ontdekte ik de overtreffende trap van de fiets. Verlammingsverschijnselen in nek en polsen - not to mention de edele delen - wezen me na 20.000 km op enkele intrinsieke tekortkomingen van het 'bukfiets'-beginsel. In Cambodja verkocht ik mijn mountainbike en aanhanger aan een Hollander, en kocht in Australië de allereerste Trisled trike. Tienduizenden kilometer was deze trike mijn mobiele huis, en twintig jaar later reis ik er nog steeds mee.

De belangrijkste kwaliteit van een trike is de ergonomie. Het lichaam wordt over een grote oppervlakte ondersteund door een verend gaas. De nek en schouders maken een natuurlijke hoek, zoals in een goede relaxzetel. Er is geen belasting of vibratie in de polsen. De bloedvaten en zenuwen van het perineum worden niet langdurig samengedrukt (voor echte mannen). Op een trike kan je oneindig doorfietsen, enkel zonsondergangen en restaurants kunnen je stoppen. Zelfs voor siësta's is de zetel geschikt.

Dank zij de verbeterde ergonomie kan je je vermogen doelmatiger en langduriger gebruiken. Bovendien is een trike ook aerodynamischer dan een racefiets, en zeker dan een klassieke trekkingfiets met bagage. Je kan, wil en zal dus niet alleen langer fietsen, je gaat bovendien sneller. Bij de aanschaf van mijn eerste trike in Melbourne gingen daggemiddeldes op een week tijd van 26km/u naar 33km/u, gemiddelde dagafstanden van 100km naar 200 km, en maxima van 120 km naar 250 km.

Bovenstaande kwaliteiten vind je deels terug bij de ligfietsen. Een trike is echter veel veiliger dan een tweewieler. Je kan er niet mee vallen. Uitschuiven in zandige of natte bochten gebeurt gecontroleerd. Als 'rijwiel' mag de trike zowel van de rijbaan als van het fietspad gebruik maken - voor snelfietsers een meevaller. Automobilisten houden meer afstand bij het inhalen dan bij tweewielers. Je kan elke helling zonder slingeren op, al is het aan drie km per uur, en je kan de snelste afdaling baanvast afrazen, al is het aan honderd km per uur. Met de twee wielen vooraan kan je ook in een snelle bocht of bij noodmanoeuvres veilig vol in de remmen. Bij een aanrijding ben je bovendien goed beschermd, en dienen je voeten als schokbreker, niet je hoofd.

Is een trike dan niet trager dan een ligfiets? Het hangt er van af. In de races zie je vooral zo licht mogelijke machines, op een velodroom is het nooit ijzig of zanderig. In het wild kan je een extreme, snelle ligfiets enkel in ideale omstandigheden gebruiken. Topsnelheden zullen dus hoger liggen op een gespecialiseerde tweewieler, over het jaar heen zal een trike praktisch sneller zijn dan een (lig-)fiets.

Maar, wat mij betreft, het belangrijkste argument is dit: geen enkele menselijke uitvinding genereert zoveel geluk als de trike.


Aanbod

Sinds die eerste trike is veel geëvolueerd in de trikewereld. De pioniers Inspired Cycle Engineering (ICE) en Greenspeed brachten budget-modellen uit, actieve achtervering, voorvering, later nog betere passieve achtervering, de ICE trikes werden opvouwbaar. In de VS scoorde Catrike met een aluminium budgettrike, in Australie is Tri-Sled ondertussen toonaangevend, het Oostenrijkse Bike-Revolution zit met Steintrikes in de off-road niche. In de krimpende ligfietsmarkt zagen ook enkele ligfietsfabrikanten brood in het bouwen van trikes, daarvan overleven nog HPVelotechnik en AZUB.

We kunnen in theorie al deze merken leveren. Als eerste Belgische trikespeciaalzaak hebben we met alle leveranciers in dit domein al samengewerkt. We volgen al twintig jaar de evoluties op en testen de meeste trikes op beurzen. Toch houden we op dit ogenblik maar één merk meer in stock. Technisch, logistiek en wat betreft prijs/kwaliteit verhouding steekt ICE sinds een decennium zo ver boven de concurrentie uit dat het niet meer de moeite is om andere merken in demo te houden: mensen kunnen dan wel vergelijken maar kiezen toch altijd voor de ICE.

Voor ouderen of mensen met specifieke fysieke wensen kunnen de trikes van HASE zeer de moeite zijn. HP Velotechnik trikes komen regelmatig tweedehands te koop bij upgrades: voor velen is dit een budgetvriendelijke kennismaking met trike rijden.

Wereldreiziger of pendelaar.

De early adopters van het trike concept waren de wereldfietsers. De reistrike zoals Fietser.be die graag samenstelt, is de ultieme wereldreisfiets. Betrouwbare geïntegreerde vering, een hoge derailleur in een 26" wiel, bar end shifters, betrouwbare trommelremmen, robuuste spatborden, ruime en aerodynamische laadcapaciteit, en vanzelfsprekend een zetel waar je dagen en weken wil in hangen. Behalve misschien het extreem ruime verzet, zijn bovenstaande kwaliteiten ook ongeveer wat de dappere Vlaamse pendelfietser nodig heeft. Gravel en koeienvlaaien worden dan regen en strooizout, maar de oplossingen blijven dezelfde.

We zien dan ook dat trikes steeds meer ingezet worden voor wat langere pendeltrajecten waar de ergonomie en veiligheid van een tweewieler kan verbeterd worden. Zeker nu elektrisch fietsen gezonde mobiliteit over de middellange afstand voor iedereen mogelijk maakt, wordt de meerwaarde van een - al dan niet elektrische - trike ook voor de dagdagelijkse fietser evident. Trikes combineren de voordelen van de ligfiets (snelheid, comfort en ergonomie) met de stabiliteit van een kart en de vrijheid van een elektrische fiets.


De ultieme reisfiets

Met Rohloff 14-versnellingsbak, elastomeervering voor en achter, XXL batterij, ErgoFlow zetel, goed beschermde trommelremmen en eWAW hulpmotor.

Veilig vlammen

De elektrische trikes van Fietser hebben de ICE trikes als basis, gecombineerd met de biohybride aandrijving van de eWAW. Ze worden het meest gebruikt voor woon-werk verkeer op middellange afstand (10-40 km enkel).

Kenmerken

Opvouwbaar

Inspired Cycle Engineering als nom de plume is niet overdreven. Alle trikes vouwen compact samen en kunnen in elke autokoffer of zelfs op het vliegtuig mee op reis. Het opvouwen gebeurt in 3 stappen

- stoeltje verwijderen door twee knoppen los te draaien

- het stuur ontgrendelen en plat leggen

- het frame ontgrendelen en dichtvouwen

Eventueel kan de trapboom nog wat ingeschoven worden. Het geheel wordt een pakket van ongeveer 0,80m x 0.80m x 0.50m.

Als de voorwielen verwijderd worden (optie) wordt het pakket nog kleiner.

Veerkrachtig frame

Met twintig jaar ervaring in trike-bouw staan de Britten van Inspired Cycle Engineering op eenzame hoogte in het ontwerpen van duurzame en gezonde frames. ICE trikes halen het beste uit vorm en materiaal. Dank zij een centraal kruisframe uit veerkrachtig Chroom-Molybdeen staal, is de trike voor en achter afgeveerd op de meest duurzame en lichte manier. In de lengterichting is het frame dan weer zo stijf mogelijk, voor een efficiënte aandrijving.

Klaar voor de wereld.

Met een ICE trike is geen reis te ruig. Je kan naar het dak van de wereld trekken: een trike klimt veel beter dan gelijk welke fiets. Je kan er ook gewoon lekker hard mee gaan fietsen in je vrije tijd, en vooral lekker lang en zonder pijn in het kruis, de nek of de polsen. Ondanks de zeer ontspannen houding ben je zeer aerodynamisch en dus sneller. De trike heeft de voordelen van een ligfiets zonder de nadelen.

Of je kan gewoon veilig, snel en comfortabel, in zomer en winter naar je werk fietsen. Op eigen kracht of met elektrische assistentie. Een trike is niet per se de beste fiets voor de stad, maar je kan er mee uit de voeten voor de 'last miles'. Op elk model kunnen we een e-assist inbouwen, maar voor wie het overweegt, raden we de RS versie aan.

Uitvoeringen

Ik verwijs graag naar de uitstekende website van ICE voor een up to date overzicht van de modellen. Hieronder de grote lijnen:

Sprint X

Een goed pakket fietscomponenten voor een snelle maar toch praktische trike.

Sprint X Tour

Een meer Heavy Duty uitvoering: het optimum van comfort, snelheid en prijs. Geschikt voor wereldreizigers en fietsforenzen.

Adventure

Is een iets hogere versie, voor meer in- en uitstapgemak.

RS

De ICE trikes hebben uit zichzelf een uitstekende framevering. Voor elektrische trikes, die vaak mikken op kruissnelheden van 40 à 50 km/u, raden we de RS versie aan, met achtervering dus.

FS

De Full Suspension uitvoering is een technisch pareltje. De ongelooflijk comfortabele Ergo-Luxe zetel, bovenop het verende frame, bovenop onafhankelijke actieve vering op alledrie de wielen... dat is rijden op een wolk.

VTX

Aan de andere kant van het spectrum: het ultralichte (10kg) racemonster: de VTX. Nog steeds heel comfortabel maar retestrak. De favoriet van de sportieve fietser.


Nota bene.

Een eerste neveneffect van het trikerijden is de trike grin: een staat van trance gekenmerkt door een hardnekkige smile.

Het tweede neveneffect is een bijzonder frisse geest na het fietsen. Het is mijn theorie dat om je evenwicht te houden op een tweewieler een klein maar gestaag proces in resident memory moet blijven lopen. Zo niet bij de trike.

Modellen, versies, prijzen en opties.

U bent welkom voor een kennismaking met de materie en een testrit. Op basis van uw wensen, budget, beschikbaarheid en technische mogelijkheden kunnen we in samenspraak de trike van uw dromen samenstellen.