Fietser.be‎ > ‎Design Portfolio‎ > ‎

Bakmobiel

Geplaatst 25 mrt. 2010 13:53 door Brecht Vandeputte   [ 13 jul. 2012 03:09 bijgewerkt door Brecht Fietser ]


Tweepersoons broodbezorger
* Gemaakt in opdracht van Den Achtkanter, Kortrijk
* Vier wielen, twee onafhankelijke aandrijflijnen
* Digitaal ontworpen vorm
* Ambachtelijk gemaakte zelfdragende carosserie uit Aramide
* Zeer grote koffer
* Hulpmotoren (waarvan er wettelijk gezien maar 1 tegelijk mag werken)


De Bakmobiel is er!

Huiselijk geluk.

làche!

Dries glimlacht tevreden bij zoveel gelukzaligheid! Ik geef u dra de pointe:

scheurbakker

Namelijk heen ...

en terug

...en weer scheurende bakkers. De passagierszit is de ideale biotoop voor gesticulerende Italiaanse bakkers. Speciaal op voorspraak van patroonheilige Jacobus de Mindere. Voor u het vraagt: er zitten ondertussen zwaardere veren in :-).

frontaal

Den Achtkanter.

Volgens onze diepteresearch is ook Sint Nicolaas een patroonheilige van de bakkers. Naast zijn grote liefde voor kinderen en Zwarte Pieten houdt de goedheilige man zich ook bezig met een fonds.

De geïnspireerde dame hierboven op de passagierszit is Veronique, coördinator bij Den Achtkanter, en de verbindingsvrouw met Sinterklaas. Een van de ateliers voor de mentaal gehandicapten bij de Achtkanter is brood bakken. Veronique kwam op het idee haar pupillen zelf het brood in stijl te laten rondbrengen, teneinde hen nader tot elkaar en de buitenwereld te brengen. Onweerstaanbare argumenten voor het Sinterklaasfonds, hetwelk prompt met de nodige centen over de brug kwam.

Ook chocolade, confituur en kunst worden in Den Achtkanter met liefde vervaardigd, dus hopelijk komen er nog choco-, confi- en kunstmobielen langs.

Een hybride ZEV.

eyes on the road

De Bakmobiel is opgevat als een hybride ('human-electric') vehikel. Bij een hybride voertuig worden, zoals inmiddels genoegzaam bekend, twee aandrijflijnen gecombineerd, zodat een kleine, zuinige motor - in casu één of twee mensjes - optimaal benut wordt. In de bakmobiel kan de rijder steeds in de meest efficiënte en comfortabele hartslagzone fietsen. Dat is niet alleen fantastisch voor de gezondheid, het maakt ook veel meer mogelijk voor een mensaangedreven voertuig. Pieken in de vraag naar vermogen worden opgevangen door een elektronisch gestuurde elektromotor. Kinetische energie uit het remmen/bergafrijden of overmatig enthousiasme wordt dan weer door de generator naar de batterijen geleid. De batterijen kunnen ook gewoon aan de stekker gelegd worden.

Dit alles ware onmogelijk zonder het Canadese BionX. Deze borstelloze elektromotor veroorzaakt geen wrijving in vrijloop, maar kan in generatormodus toch functioneren als motorrem. Via de boordcomputers kan elke rijder heel eenvoudig het gewenste niveau van assistentie of regeneratie instellen. Met twee denkbeeldige vriendjes achterin (assistentie 100% dus) bedraagt de actieradius een vijftigtal km, dit nog zonder rekening te houden met de kinetische energierecuperatie.

Het hele systeem voegt slechts een tiental kilogram gewicht toe. De bakmobiel is als hybride dus een geheel ander concept dan de zware elektrische voertuigen.

De Bakmobiel is waarschijnlijk 's werelds eerste 'sociable' (naast elkaar) velomobiel - de Amerikaans PPV uit de seventies niet te na gesproken - evenals het eerste hybride mens-elektrische utilitaire voertuig. Enfin, in dit geval is utilitair dus dolle pret.

Zelfdragend koetswerk.

De krachtige Ni-MH (Nikkel-MetaalHydride) batterijen zitten vlot toegankelijk in de koffer, de motoren in de achterwielen zelf, die staan dan weer mooi in lijn met de trappers vooraan. Het vermogen uit de trappers wordt zo optimaal benut, via een eenvoudige fietsketting en -derailleurversnellingssysteem. De uitgekiende wielbasis geeft een goede combinatie van draaicirkel en wegligging.

Het koetswerk is, geheel volgens de regels der velomobielkunst, samengesteld uit zelfdragende dubbelgekromde composietschalen. De Bakmobiel fietst dan ook heerlijk licht, als een echte velomobiel. Den Achtkanter wilde voor hun mensen geen gehandicaptenmobiel of strandgo-kart maar een stijlvol, geavanceerd en gebruiksvriendelijk vehikel met de nodige street credibility.

Ergonomie.

Het vitrinedeksel in polycarbonaat scharniert langs een velcro strip bovenaan en sluit via twee velcro strips beneden. Licht en foolproof, als ik dit in deze context mag gebruiken. De stoomlijnkap vooraan scharniert rond de trapbomen zodat in- en uitstappen voor iedereen gemakkelijk wordt. De zittingen bestaan uit een gaas dat opgespannen werd over een aluminium frame: ze passen zich aan de meest uiteenlopende lichaamsvormen vlot aan. Voor verschillende beenlengtes wordt de trapas verschoven, zodat het gewicht van de rijders steeds op de goede plek blijft. Déze bakmobiel heeft ook een extra hoge zit zodat de rijders goed zien en gezien worden.

Modulair.

De mallen hebben we zo ontworpen dat we de linkse en de rechtse kant ook zonder middenstuk kunnen aaneenzetten. Het resultaat is een sierlijke omsloten velomobiel met veel bergruimte voor de kleine en de boodschappen, en een elektrische ondersteuning. De rijder zit dan wat dieper zodat ie helemaal binnen kan, en het zwaartepunt lager ligt. Ideaal voor voetbalmoeders, djembespelers, Cab-bikerijders ... Ya'Lo is de naam van deze 'suburban' of velomobreak. WAW, Ya'Lo... wie een beetje Gents kent snapt 'm wel. De hybride aandrijving voor de Ya'Lo zou in eerste instantie uitontwikkeld worden door onze Franse vrienden van de Association pour le Développement du Vélomobile.

Hou u nog even in voor het bestellen, wijzelf spenderen op het ogenblik al onze energie aan de prototypes van de Bries.

Tot slot nog een link vol leesvreugde naar de blog van Erwin Brakenhoff, die zijn dagelijkse pendelsleur opleukt met het sarren van wielertoeristen.

Onze beste groeten en...

De Posterfoto

beaver shot

 

Uw dienaar,

Brecht

Comments