Collectie‎ > ‎

Elektrisch Fietsen

Steek een motor onder je koter

Van de voordelen van elektrische fietsen hoeven we nog maar weinigen te overtuigen. Elektrische fietsen hebben het fietsperspectief gevoelig verbreed, voor een actieradius van dertig kilometer draait de bezadigste burger zijn hand niet meer om. Twaalf kilometer door de regen naar het werk met de kleine achterop? Laat maar komen, met de motor fiets je jezelf net zo warm als je wil zonder je regenpak vol te zweten. Ook op maandagmorgen kom je ongekreukt op de vergadering aan.

Met een oog op de hartslagmeter verbrand je net zoveel als je wil, of bouw je je conditie op. Je gaat er meer mee sporten in je dagelijkse leven, wat je financieel en spiritueel vrijer en gezonder maakt, exact het objectief van Fietser.be:

Hardware for Happiness.

Helaas is het niet al peis en vree in elektroland. Om de haverklap krijgen we schaamrode klanten binnen die zich argeloos op het internet of in de supermarkt een elektrische fiets lieten aansmeren voor een prijs die onder die van een batterij alleen ligt. Niet alleen de batterijen zijn dan ondermaats, de algehele efficiency laat niet toe er zonder gebruik van de motor op te fietsen, met een ridicule actieradius tot gevolg. Upgraden naar een degelijk systeem is dan veelal wel mogelijk maar zelden wenselijk wanneer men de kwaliteit van de fiets in aanmerking neemt. De brave beambte die indertijd tot de conclusie kwam dat 25 km per uur een zinnige bovengrens was voor een fiets, reed vast op zo'n Chinees.

Wat dan met de recente degelijke elektrische fiets die de gemiddelde fietsenhandel verkoopt? Wel, zolang daar hydraulische velgremmen op staan (schijfremmen zijn te kwetsbaar voor praktisch gebruik) en er ruimte is voor dikke banden (tramsporen) gaat dit al een heel eind de goede weg op. Als er vervolgens nog een lichte motor op zit die dermate weinig weerstand biedt dat er ook gewoon mee te fietsen valt, en de batterij het zwaartepunt niet dramatisch verhoogt (oscillatie, torsie kader), worden we zelfs enthousiast.

Maar er is meer - Fietser.be heeft daar eens te meer zijn eigen ideeën over.
  • Een fiets gaat vijftig jaar mee, een motor misschien tien, een batterij pakweg vijf jaar. De meeste motoren die de vorige jaren ontwikkeld werken, vergen een speciaal aangepast, bracketloos frame. Wanneer de motor versleten of verouderd is, en/of de batterij weer eens vervangen moet worden, belandt zo'n fiets jammerlijk op het stort.
  • In de tien jaar dat Fietser.be elektrische fietsen ontwikkelt en bouwt, zien we vele klanten evolueren van puur mensaangedreven over hybride (bijvoorbeeld bij toegenomen woon-werk-afstand) tot puur elektrisch (bijvoorbeeld na blessure of recuperatie na training) en weer terug (verbeterde conditie dank zij fietsend leven).
  • Heeft iedereen diezelfde 250 Watt motor en diezelfde batterij van 300 à 400 Wh nodig? Wat met de klant die 30 km enkel pendelt, of de bakfietsmama? Wij bouwden al fietsen met 1000 Wh in de tank (150 km toeren moet kunnen).
  • Onze klanten houden van fietsen, ze hebben dan ook dikwijls een degelijke  tour- of stadsfiets in de gang staan. Een hele goede fiets kost minder plaats, geld en bronnen dan twee gemiddelde.
  • De massaproductie van elektrische fietsen volgt de wet van de grootste gemene deler. Er zijn veel meer genres fietsen dan elektrische fietsen. Wat als je een trike nodig hebt voor je gewrichten, of ook in de winter lekker wil fietsen met een velomobiel? Of een stijlvolle retrofiets, een bakfiets...

De ideale elektrische fiets volgens Fietser.be is dus:

Modulair en op maat.

Idealiter bouwen we de juiste motor in je favoriete fiets. Daarvoor bekijken we de remmen, de toestand van de aandrijving, de vorm en het materiaal van frame en vork. Na bespreking van de gebruiksverwachtingen wordt dan beslist een motor in het voorwiel te plaatsen (licht, elegant, goedkoop, goede wegligging, niet geschikt voor goedkope of aluminium vorken, lage instapkaders risico op trillingen, naafdynamo gaat verloren) of in het achterwiel (krachtiger, stijver, duurder, niet geschikt voor naafversnellingen). In het hybride spectrum van weinig bekrachtiging tot weinig fietsen varieert de keuze van een simpele rotor/stator motor (krachtig, robuust maar trapt lastig zonder bekrachtiging) tot een vrijloopmotor (transparanter maar minder duurzaam).

Als één van de eerste bedrijven in de EU (juni 2013) plaatst Fietser.be ook op gewone fietsen een bracketmotorsysteem, te vergelijken met onze eigen CardioDrive voor velomobielen of de recentere Bosch middenmotoren (ja wij waren eerder:-)). Dit systeem heeft veel koppel (80 Nm!) op lage snelheid, en biedt zeer weinig weerstand bij onbekrachtigd rijden. Deze efficiënte module is de meest geschikte voor snelle tour- of racefietsen, trikes of ligfietsen. En bovenal: het fietst ongelooflijk lekker! Nadelen zijn de wijdere Q-factor, de hogere prijs en soms grotere inbouwkosten.

Naargelang de gewenste actieradius wordt samen met de motor een batterij gespecifieerd. Lithium-ijzerfosfaat is tegenwoordig de rigueur in termen van duurzaamheid en laadcomfort, maar de kost en het gewicht, of zelfs het aantal batterijen is afhankelijk van het gebruikersprofiel. Bovenop de bagagedrager is misschien wel de gemakkelijkste maar zeker niet de beste plaats voor het gewicht van de batterijen. Indien mogelijk proberen we dan ook een betere oplossing te ontwerpen.

 

Black Fat Bike Med.jpg   

 


Hiermee is de totale modulariteit bereikt. Ook als je geen perfecte basisfiets bij de hand hebt, zijn alle fietsen van Fietser.be verkrijgbaar in hybride of biopowered versie. Natuurlijk, als je geen buitengemiddelde wensen hebt, kan het zinvol zijn om een kwalitatief geprefabriceerd product te kiezen, ook dat hebben we in het gamma.

Naast bovenstaande overwegingen speelt ook het esthetische en filosofische aspect mee. De meeste elektrische fietsen mikken op de grootste gemene deler, zowel qua specificaties als qua ontwerp. Dit terwijl een fiets toch de allerindividueelste expressie vormt van een eigen levenswijze. Wij gaan in tegen de tendens die elektrische fietsen meer en meer op brommers doet lijken, en gaan voor een sierlijke, discrete aanpak, licht voor oog en aarde.


Comments