Collectie‎ > ‎

Elektrisch Fietsen

Steek een motor onder je koter

Van de voordelen van elektrische fietsen hoeven we nu nog maar weinigen te overtuigen. 
We hadden het geluk één van de pioniers te zijn in het elektrisch fietsen, van bij de eerste primitieve naafmotoren, over het in eigen huis ontwikkelde Cardiodrive systeem, tot onze eigen versie van de veelzijdige middenmotor: voor vele cliënten was dit al het ticket naar biomobiliteit. 

Onze Fietsers draaien voor een actieradius van dertig kilometer hun hand niet meer om. Twaalf kilometer door de regen naar het werk met de kleine achterop? Laat maar komen, met de motor fiets je jezelf net zo warm als je wil zonder je regenpak vol te zweten. Ook op maandagmorgen kom je ongekreukt op de vergadering aan.

Met een oog op de hartslagmeter verbrand je net zoveel als je wil, of bouw je je conditie op. Je gaat er meer mee sporten in je dagelijkse leven, wat je financieel en spiritueel vrijer en gezonder maakt, exact het objectief van Fietser.be:

Hardware for Happiness.

Net als bij gewone fietsen wordt er heel wat rommel verkocht, wat wij Bike Shaped Objects noemen: het ziet er uit als een fiets (in de gazet of op het web), maar het rijdt voor geen meter. Met een slechte fiets gaat de goesting natuurlijk snel over of denkt een gezonde mens dat dit alleen voor ouden van dagen is - we hebben nochtans al behoorlijk opwindende machines gebouwd. Bovendien is er dan alweer een hap uit het budget voor een degelijke fiets, upgraden is zinloos, en die brol geraak je tweedehands niet meer kwijt. Ik denk dat de ambtenaren die over snelheidsbegrenzing moeten nadenken, op zo'n FietsChinees rondrijden. Kortom, een remedie tegen fietsen.

Aan de andere kant van het spectrum is de nieuwe bekeerling die zich een '45 km/u' Speed Pedelec van 7000 € aanschaft, in de blijde verwachting dat die 22 km naar het werk dan effectief op een half uur geklaard zijn. Tot blijkt dat je met die schamele 350 Watt op een bukfiets toch verdomd hard moet trappen om boven de 40 te geraken, en je er bij de eerste herfstbladeren of regen mee uit de bocht gaat. Deze mensen zijn de laatste tijd onze beste klanten voor de overstap naar een stabiele driewieler of warmere en snellere velomobiel. 

Wat dan met de recente degelijke elektrische fiets die de gemiddelde fietsenhandel verkoopt? Wel, zolang daar hydraulische velgremmen op staan (schijfremmen zijn grosso modo te kwetsbaar voor praktisch gebruik) en er ruimte is voor dikke banden (tramsporen!) gaat dit al een heel eind de goede weg op. Als er vervolgens nog een lichte motor op zit die dermate weinig weerstand biedt dat er ook gewoon mee te fietsen valt (actieradius) en de batterij het zwaartepunt niet dramatisch verhoogt (oscillatie, torsie kader), schieten we al een heel eind op.

Maar er is meer - Fietser.be heeft daar zijn eigen ideeën over.
  • Een fiets gaat vijftig jaar mee, een motor misschien vijf, een fietsbatterij pakweg drie jaar. De meeste motoren die de vorige jaren ontwikkeld werken, vergen een speciaal aangepast frame. Wanneer de motor versleten of verouderd is, en/of de batterij weer eens vervangen moet worden, belandt zo'n fiets jammerlijk op het stort.
  • In de tien jaar dat Fietser.be elektrische fietsen ontwikkelt en bouwt, zien we vele klanten evolueren van puur mensaangedreven over hybride (bijvoorbeeld bij toegenomen woon-werk-afstand) tot puur elektrisch (bijvoorbeeld na blessure of recuperatie na training) maar ook weer terug (verbeterde conditie dank zij fietsend leven).
  • Heeft iedereen diezelfde 250 Watt motor en diezelfde batterij van 300 à 400 Wh nodig? Wat met de klant die 30 km enkel pendelt, of de bakfietsmama? Wij bouwden al fietsen met 1000 Wh in de tank (150 km toeren moet kunnen).
  • Onze klanten houden van fietsen, ze hebben dan ook dikwijls een degelijke  tour- of stadsfiets in de gang staan. Een hele goede fiets kost minder plaats, geld en bronnen dan twee gemiddelde.
  • De massaproductie van elektrische fietsen volgt de wet van de grootste gemene deler. Er zijn veel meer genres fietsen dan elektrische fietsen. Wat als je een trike nodig hebt voor je gewrichten, of ook in de winter lekker wil fietsen met een velomobiel? Of een stijlvolle retrofiets, een bakfiets...


De ideale elektrische fiets volgens Fietser.be is dus:

Modulair en op maat.

Idealiter bouwen we de juiste motor in je favoriete fiets. Daarvoor bekijken we de remmen, de toestand van de aandrijving, de vorm en het materiaal van frame en vork. Na bespreking van de gebruiksverwachtingen wordt dan beslist een motor in het voorwiel te plaatsen (licht, elegant, goedkoop, goede wegligging, niet geschikt voor goedkope aluminium vorken, lage instapkaders, risico op trillingen, naafdynamo gaat verloren) of in het achterwiel (krachtiger, stijver, duurder, niet geschikt voor naafversnellingen). In het hybride spectrum van weinig bekrachtiging tot weinig fietsen varieert de keuze van een simpele rotor/stator motor (krachtig, robuust maar trapt lastig zonder bekrachtiging) tot een vrijloopmotor (transparanter maar minder duurzaam).

Als één van de eerste bedrijven in de EU (juni 2013) plaatst Fietser.be ook op gewone fietsen een middenmotorsysteem, te vergelijken met onze eigen CardioDrive voor velomobielen of de recentere Bosch middenmotoren (ja wij waren eerder:-)). Dit systeem heeft méér koppel dan een naafmotor op lage en hoge snelheid, en biedt veel minder tot geen weerstand bij onbekrachtigd rijden. Deze efficiënte module is de meest geschikte voor snelle tour- of racefietsen, trikes of ligfietsen. En bovenal: het fietst ongelooflijk lekker! Nadelen zijn de wijdere Q-factor (breedte tussen de pedalen), de hogere prijs en soms grotere inbouwkosten.

Momenteel (2018) is de middenmotor van onze keuze een eigen ontwikkeling op basis van de Tongsheng TSZD2. Ontworpen voor velomobielen is ie zeker ook geschikt voor alle andere snelle tweewielers. Voor zware bakfietsen zal een 'direct drive' achternaafmotor beter zijn: minder snelheidsvariatie, zwaardere belasting op de transmissie.

Naargelang de gewenste actieradius wordt samen met de motor een batterij gespecifieerd. Lithium-ijzerfosfaat is tegenwoordig de rigueur in termen van duurzaamheid en laadcomfort, maar de kost en het gewicht, of zelfs het aantal batterijen is afhankelijk van het gebruikersprofiel. Bovenop de bagagedrager is misschien wel de gemakkelijkste maar zeker niet de beste plaats voor het gewicht van de batterijen. Indien mogelijk proberen we dan ook een betere oplossing te ontwerpen. Hiermee is de totale modulariteit bereikt.

 

Black Fat Bike Med.jpg   

 


Ook als je geen perfecte basisfiets bij de hand hebt, kunnen wij u helpen bij de compositie van de allerindividueelste expressie van uw goddelijke lijf.



Comments