Diensten‎ > ‎

Verzekeren

De verschillende wetgevingen zijn dubbelzinnig en tegenstrijdig. Ik spreek me dan ook onder voorbehoud uit over deze materie.

Volgens de recentste Europese wetgving zijn velomobielen en trikes (hybride of niet) net als pedelec fietsen (<25kpu, <250W) gewoon rijwielen.
Velomobielen moeten en kunnen m.i. dus niet als motorrijtuig geclassificeerd, ingeschreven of verzekerd worden.

Een uitgebreide uitleg daarover vindt u op de pagina's Wetgeving.

Burgerlijke aansprakelijkheid.

Een motorrijtuigverzekering (groene kaart) is niet zinloos voor rijwielen. Maar: volgens een oude Belgisch wet zijn alle "rij- of voertuigen, bestemd om zich over de grond te bewegen en die door een mechanische kracht kunnen worden gedreven", wel motorrijtuigen, dus ook fietsen, go-karts, speelgoedauto's, pedelecs... En die mogen zich niet in de publieke ruimte begeven tenzij de burgerlijke aansprakelijkheid gedekt is, en de verantwoordelijkheid hiervoor ligt bij de eigenaar.

Wie trapt, elektrisch of niet, snel of traag, heeft dus waarschijnlijk een (familiale) verzekering burgerlijke aansprakelijkheid nodig.
Tip: Het is de moeite om je oude familiale eens te checken of er geen addertjes onder het gras zitten.

Rechtsbijstand.

Er wordt weinig schade toegebracht door velomobielen aan derden. Meer voorkomend is het omgekeerde, zodat het geen verspilde moeite is een goede rechtsbijstand te voorzien in uw familiale, auto- of fietsverzekering.

Pechverhelping.

De pechverhelpingsverzekeringen van Touring, VAB etc. zijn spotgoedkoop en brengen u bij nacht en ontij thuis en uw fiets bij Fietser.be. Voor fietspro's een must.
Bijvoorbeeld: http://www.vab.be/nl/producten/bijstand/fiets

Omniumverzekering.

Luidens mijn laatste informatie zouden fietsomnium.be / Callant en ENRA niet meer zo happig zijn. KBC biedt volgens ons een goede service, zowel voor verzekering als financiering. Om een professionele hybride velomobiel omnium te verzekeren mag je ongeveer 400 € per jaar ramen (2016). Let er dus wel op dat je dat aanvraagt als elektrische fiets, en niet als bromfiets. Bijvoorbeeld: Goethals & De Smet verzekeringen, www.kantoorgds.be

Of je een velomobiel tegen beschadiging moet laten verzekeren hangt voornamelijk af van het type en het gebruik. Aan de ene kant heb je onverwoestbare velomobielen uit Kevlar en met vervangbare kreukelzones, die zou je al redelijk vaak moeten crashen om de verzekeringskost te verantwoorden. Aan de andere kant zijn er ook fragiele kuipen in carbon die in één stuk doorscheuren bij relatief kleine voorvallen. Het spreekt vanzelf dat wij als velomobielspecialist zullen adviseren de eerste eerder in het dagelijks verkeer in te zetten en de laatste enkel voor het racen of in de polder.
Maar zoals altijd zijn er tussensoorten, andere meningen en ideeën. Praat met ons over type, gebruik en profiel zodat we onze ervaring zo goed mogelijk kunnen delen.

Verzekeren tegen diefstal is inbegrepen in de omnium, ook dit hangt af van

Verzekeren als brommer.

Ons inziens kan je een (hybride) velomobiel niet inschrijven of verzekeren als bromfiets. Velomobielen vallen immers onder de classificatie rijwielen. We kunnen dan ook geen gelijkvormigheidsattest opmaken als bromfiets etc.


Comments