Verzekeren

disclaimer: De verschillende wetgevingen zijn dubbelzinnig en tegenstrijdig. Ik ben geen rechter en spreek me dan ook onder voorbehoud uit over deze materie.

Volgens de recentste Europese wetgving zijn velomobielen en trikes (hybride of niet) net als pedelec fietsen (<25kpu, <250W) gewoon rijwielen.

Velomobielen moeten en kunnen m.i. dus niet als motorrijtuig geclassificeerd, ingeschreven of verzekerd worden.

Een uitgebreid artikel daarover vindt u op de pagina's Wetgeving.

Burgerlijke aansprakelijkheid.

Een motorrijtuigverzekering (groene kaart) is zinloos voor rijwielen. Maar: volgens een oude Belgisch wet zijn alle "rij- of voertuigen, bestemd om zich over de grond te bewegen en die door een mechanische kracht kunnen worden gedreven", wel motorrijtuigen, dus ook fietsen, go-karts, speelgoedauto's, pedelecs... En die mogen zich niet in de publieke ruimte begeven tenzij de burgerlijke aansprakelijkheid gedekt is, en de verantwoordelijkheid hiervoor ligt bij de eigenaar.

Wie trapt, elektrisch of niet, snel of traag, heeft dus een (familiale) verzekering burgerlijke aansprakelijkheid nodig. Bij de meeste 'familiales' zal de aansprakelijkheid als bestuurder inbegrepen zijn - maar het is goed toch eens te checken.

Indien niet kan je ook apart een verzekering Burgerlijke aansprakelijkheid nemen (bv. BA + rechtsbijstand bij KBC 50+12 €, °2018)

Rechtsbijstand.

Er wordt weinig schade toegebracht door velomobielen aan derden. Meer voorkomend is het omgekeerde, zodat het geen verspilde moeite is een goede rechtsbijstand te voorzien in uw familiale, auto- of fietsverzekering.

Pechverhelping.

De pechverhelpingsverzekeringen van Touring, VAB, DVV, VWB etc. zijn spotgoedkoop en brengen u bij nacht en ontij thuis en uw fiets bij Fietser.be. Voor elke fietspro een must.

Bijvoorbeeld: http://www.vab.be/nl/producten/bijstand/fiets. Positieve berichten krijgen we over de Wielerbond.

Schadeverzekering.

Of je een velomobiel tegen beschadiging moet laten verzekeren hangt voornamelijk af van het type en het gebruik.

In grote lijnen zit het zo:

  • Een belangrijke factor is dat velomobielen slechts zelden in fout zijn bij ongevallen. In 90% van de gevallen dekt de verzekering van de automobilist die een stommiteit beging netjes de schade. Wanneer de klant zelf voor schade moet opdraaien proberen we altijd in overleg de beste oplossing te vinden.

  • De fietsforenzen die zich dagelijks op de steenwegen begeven kunnen we enkel aanraden de WAW te kiezen, die daarvoor ontworpen is. De kost van het vervangen van een ingedeukte schokbreker is zeer ruim gerekend 1000,- €. Lichamelijk letsel is zo goed als zero. In onze ervaring gebeurt het zelden dat de kosten niet vergoed worden door een tegenpartij. Bijgevolg zijn de kosten van een dure omniumverzekering in het geval van de WAW niet te verantwoorden.

  • Een carbon monocoque zonder kreukelzones zoals de MilanSL zal vooral voor races worden gebruikt, hooguit op het jaagpad, en loopt dus weinig risico.

  • Een tourfiets als de Quattro of een praktische racer als de DF is sneller total loss, en zal dus best ingezet worden in risico-luwe omgevingen, bv. een goed jaagpad of fietsostrade.

Maar zoals altijd zijn er tussensoorten, andere meningen en ideeën. Praat met ons over type, gebruik en profiel zodat we onze ervaring zo goed mogelijk kunnen delen.

Verzekeren als brommer.

Je kan een velomobiel niet inschrijven of verzekeren als bromfiets, noch als speed pedelec / bromfiets klasse P.