Fietser.be‎ > ‎Nieuws‎ > ‎

Nieuwe opties voor de Waw

Geplaatst 21 jul. 2010 05:19 door Brecht Fietser   [ 21 jul. 2010 06:11 bijgewerkt ]
- De Waw voor grote mensen
Met "Big Betty" hebben we voor het eerst een Waw gemaakt waarin iemand van 1m98 nog steeds comfortabel rondrijdt. De vorm is identiek, maar aan de onderkant zijn versterkingen aan de buitenzijde aangebracht in plaats van aan de binnenzijde. De fiets staat in zijn geheel 2cm hoger dan de standaard Waw.


- Schijfremmen op de veerpoten
De standaard trommelremmen werken op zich prima en zijn vooral onwaarschijnlijk onderhoudsvriendelijk. Schijfremmen zijn onderhoudsgevoeliger maar remmen veel comfortabeler. Nu dus beschikbaar op de Waw, ook als ombouwset voor alle andere veerpoten van Velomobiel.nl


- Naafdynamo op de voorwielen
De SON naafdynamo van Wilfried Schmidt Maschinenbau is nu ook perfect te monteren op de Waw (Dat kan immers alleen in combinatie met schijfremmen). Dit opent perspectieven naar een batterijloze en toch goed verlichte Waw, of in tegendeel naar een batterij die steeds opgeladen is. We zijn in ieder geval een en ander aan het ontwikkelen (Maar zoals u weet kan dat lang duren bij ons)

- Cyclone motoren
We hebben de eerste proeven gedaan met deze electromotoren die op een tussenas geplaatst is in plaats van in het achterwiel. Dit geeft een aangenamere rit; het vermogen van de rijder en van de motor wordt nu echt opgeteld waardoor een kunstmatige snelheidbeperking eenvoudigweg onmogelijk is. De maximale snelheid wordt nu bepaald door volgende formule: (vermogen rijder + vermogen motor) = (totale weerstand in functie van de snelheid van de fiets). In de oplossing met naafmotoren heb je de fysieke maximum snelheid van de motor, als je sneller wil fietsen moet je harder trappen, maar moet je ook heel wat weerstand in die motor overwinnen. Ook in het geval de batterij leeg is ben je beter af met een motor op de tussenas.

- Luchthoorn
Een leuk niemendalletje; We gaan er van uit dat in elke Waw een noodpomp zit. We kunnen deze pomp nu gebruiken om een luchtclaxon aan te drijven, luid en duidelijk. En de pomp is ook nog steeds bruikbaar om banden op te pompen. Op de foto de versie met Airzound...

- Kettingbescherming achteraan
Dit hadden we al vermeld, maar er waren nog geen foto's. De bescherming zit tussen band en ketting, waardoor deze minder vuil oppikt. Er komt ook eenvoudigweg minder vocht naar binnen in de Waw. Te monteren met wat klittenband en een M6 draadstangetje.




Comments