Collectie‎ > ‎WAW velomobiel‎ > ‎

Over de WAW


Ultralicht.

De mensen achter Fietser.be zoeken al 20jaar naar de beste manier om zich te verplaatsen. Die zoektocht heeft ons naar de Waw geleid, die ondertussen uitgegroeid is tot een schoolvoorbeeld van lichte constructie van voertuigen.  Onze Waw is zeer stevig en compleet met lichten en spiegels maar weegt in zijn lichtste vorm minder dan 24kg. Een volledig uitgeruste pendelbolide weegt maar 28 kg.

De structurele basis is een 'semi-monocoque' koetswerk. 'Monocoque constructie' in carbon composiet is bekend uit de Formule 1. Het kan echter nog lichter en/of sterker. Bij een semi-monocoque wordt de structurele functie van de huid gereduceerd tot de essentiële krachtlijnen, waardoor de dikte en dus het gewicht van de schaal drastisch vermindert. Langs die krachtlijnen vormt de huid dan de buitenzijde van dragende holle kokers. Dit is de lichtst mogelijke manier om een zelfdragend volume te bouwen, en werd geïnspireerd door de vliegtuigbouw. 

Van het grootste belang is het materiaalgebruik. Geen goedkope glasvezel in de WAW, enkel de lichtste en stevigste materialen zijn goed genoeg. In een verstedelijkte regio met wisselend reliëf is het gewicht van het voertuig van kapitaal belang voor de acceleratie. De WAW weegt tot een derde minder dan andere velomobielen, en is bovendien steviger en vooral veiliger. 

Om dit te bereiken gebruiken we een uitgekiende combinatie van koolstofvezel en aramidevezel. Koolstofvezel is sterk maar relatief broos, aramide is eerder taai en veerkrachtig (beter bekend van de kogelvrije "KevlarTM"vesten). Van die taaie elasticiteit en de energie-absorberende capaciteit van aramidevezel maken we gebruik voor de vering en de veiligheid.

De weefsels worden manueel zorgvuldig in de mallen gedrapeerd. De richting, dikte en de materiaalkeuze verschillen telkens van plaats tot plaats, naargelang de vereiste weerstand, rigiditeit of veerkracht. Dit bouwproces is uniek - en arbeidsintensief - en wordt sinds 2002 door fietser.be ontwikkeld en verfijnd. Dit procédé maakt het rijden met de WAW zo licht en responsief en tegelijk comfortabel en veilig.


Snel.

De Waw is één van de snelste voertuigen die je met eigen kracht kan voortbewegen (1). Hierdoor kan je in een kortere tijd verder rijden, waardoor je minder vaak een auto nodig hebt.

Weinig mensen denken er aan om elke dag in weer en wind 10, 20 of zelfs 50 km naar het werk te fietsen. Met de uitstekende weersbescherming van de WAW kan het sneller, jaar in jaar uit, gezellig warm en comfortabel, met een goed muziekje desnoods. Voor de sportieve en recreatieve fietser is de WAW dan weer de geknipte machine om op een plezierige manier te sporten, om zonder pijn aan zitvlak, polsen, nek of rug aan het lijf te kunnen werken, om de fietsradius uit te breiden en meer van het land te zien...

De relativiteitstheorie volgens Eddy.

(Eddy is de god van het fietsen). Deze theorie voorspelt dat een Ferrari met maximumsnelheid van 300km/u precies even lang in de file staat als een Lada. Hieruit volgt dat het snelste voertuig datgene is dat overal vlot kan doorrijden aan een snelheid die de gemiddelde kruissnelheid benadert.

In snelheid kan de WAW zich op de meeste trajecten (2) meten met de auto. Naargelang het vermogen van de gebruiker kan een kruissnelheid van 35 à 45 km/u aangehouden worden. Dat lijkt lager dan de cijfers die we gevoed worden over de auto, maar het wordt duidelijker als we gemiddelde snelheden gaan meten - of nog beter: reistijd. Over een niet al te moeilijke route is het best mogelijk met de WAW op een uur 30 km van deur tot deur af te leggen. Overdag is dat voor een auto in Vlaanderen en Nederland moeilijk te evenaren. Afstanden groter dan 50 km zal de auto dikwijls wel een stuk sneller afleggen, zeker als er autostrades zonder file voorhanden zijn.

Als je eens de oefening maakt hoelang het duurt voor je vanuit je voordeur in de auto bent gestapt, op weg bent aangeschoven, parkeerplaats hebt gezocht, en naar je bestemming bent gewandeld, constateer je waarschijnlijk gemiddelde snelheden die een stuk lager liggen dan hetgeen je in gedachten had. De WAW is precies zo efficiënt omdat hij ontworpen en gebouwd is om reële snelheden op efficiënte wijze te behalen. Reken je daar voor de aardigheid nog even de tijd bij die je anders besteedt aan joggen (of na verloop van tijd op intensive care doorbrengt) of de tijd die je moet werken om je auto te betalen, dan wordt de WAW waarschijnlijk relatief het snelste mensenvoertuig ever. Door domweg de kosten van één auto uit te schakelen zouden velen een dag per week minder kunnen gaan werken voor hetzelfde inkomen, tel dàt eens uit als snelheidswinst (zie Financiering).  

Snelheid is comfort is fun.

Soit. Om ongeveer even snel ter plekke te zijn als per auto koopt niemand een WAW. En eigenlijk is geld verdienen al rijden ook niet doorslaggevend. De enige echte reden die er toe doet is dit: het is ongelooflijk plezant om met een WAW te rijden. Tel de ervaring van een kart op bij een lange vriendelijke afdaling per fiets op een mooie lentedag, en je krijgt een idee.
Niet iedereen vindt de kick van het laagvliegen op eigen kracht belangrijk. Als je knarsentandend je stadsfiets net tot 20 km/u kan bewegen, wordt het een bevrijding om met dezelfde energie 30 km/u te kunnen rijden in een WAW. Op eigen kracht een respectabele afstand kunnen afleggen geeft diepe voldoening. Bovendien kom je vol energie en goedgeluimd aan in plaats van opgefokt door al die "'*ç$§"à'*è"'à$e zondagsrijders vóór je in de file.


(1) De meest efficiënte voertuigen ter wereld zijn de mensaangedreven gestroomlijnde tweewielers (Sam Whittingham, 2009, in de Varna Diablo: 133,284 km/h). Die tweewielers zijn in het verkeer moeilijk te gebruiken. Van de praktische driewielers tot op heden in productie is de WAW de lichtste en de snelste. Op vlakke piste echter blijft de strijd met de Nederlandse Quest van velomobiel.nl vooralsnog onbeslist, dank zij de niets ontziende Hollandse turbobenen.
(2)
 Gemiddelde afstand per trip 2005, België: 13,1 km. 
Bron
 

Praktisch.

Met de WAW kan je je schoolgerief, laptop, wekelijkse boodschappen en verse kleren gemakkelijk meenemen. Je kan er ook mee op reis, want je kan ongeveer evenveel meenemen als op een uit de kluiten gewassen trekkingfiets: 2 grote en 2 kleine fietstassen, en een stuurtas en watervoorraad. In totaal kan je binnen de cockpit ongeveer 150 liter bagage stouwen, optioneel kan er in de neus ook nog een koffer gebouwd worden voor de wereldreiziger of voor professioneel gebruik.

Zeer praktisch is de gemakkelijke demontage van neus en staart. Zo kan de fietsaandrijving vlot en proper gehouden worden, of is het achterwiel snel van een nieuwe band voorzien. Bovendien kunnen ze bij beschadiging snel en goedkoop vervangen worden. De WAW kan zonder staart en neus ook in vele auto's vervoerd worden. 

Dank zij het afsluitbare kapje en de taaie Kevlar huid kan je de WAW met een relatief gerust hart parkeren - hij blijft natuurlijk veel aandacht trekken. Bijzonder praktisch aan het kapje is dat er geen koude wind op het gezicht en op de borst valt, waardoor er geen 'borstlap' meer nodig is en je met je gewone alledaagse kleren gerust kan gaan fietsen of pendelen.

De wendbaarheid, baanvastheid en het lichte gewicht van de WAW zijn bij uitstek belangrijk voor praktisch gebruik, eerder dan voor HPV races.

Comfortabel.

In weer en wind.

Naast de aerodynamische vormgeving en het lage gewicht onderscheidt de WAW zich het meest door de uitstekende weersbescherming. De ingenieuze koepel beschut de rijder desgewenst tegen regen, wind en zon. Een instelbaar vacuüm achter de koepel creëert verluchting langs het vizier zodat het niet aandampt. Vóór- en achteraan is de hoogte van het vizier eveneens instelbaar om de mate van verluchting bij te regelen.

In een handomdraai kan cabrio gereden worden door het dakje af te nemen en in de kofferruimte weg te bergen. Tenslotte kan zelfs het vizier weggenomen worden en opgerold in de koffer. Rijden met de WAW kan in alle weersomstandigheden op de meest aangename wijze.

Ergonomie.

De zetel is ergonomisch gevormd en de houding is dusdanig dat vele uren in de Waw gereden kan worden zonder pijn te krijgen. De zetel is beschikbaar in twee groottes: de Medium voor mensen van 1.50m tot 1.85m, en de XL voor mensen tussen 1.75m en 1.95m. Er is voldoende overlap dus even proberen kan duidelijkheid scheppen. Door de liggende houding wordt een zeer grote oppervlakte ondersteund en blijft de druk overal laag: dit is  veruit de beste manier om te fietsen. De bekende Ventisit kussens zorgen voor een uitstekende ventilatie van de rug. De Ventisit ligt zacht maar veroorzaakt weinig krachtverlies.

In tegenstelling tot de snellere soort 'bukfietsen' worden de onderste ruggewervels en de polsen niet zwaar belast in een WAW: dat is een hele verademing. Ook de urologische en erectiele disfuncties die het gevolg zijn van intensief gebruik van een bukfiets worden volledig geëlimineerd. Even Dr. Irwin Goldstein citeren: “It should be squarely written on all bike saddles that ‘use of this product could result in health problems such as erectile dysfunction and numbness.’ ”. Bent u fier op uw mannelijkheid, dan is het geen goed idee er op te gaan zitten. Et pour les dames la même chose.

Vering.

Door de stabiliteit van de drie wielen worden genante evenwichtsmaneuvers of valpartijen vermeden. De actieve vering op de voorwielen en de passieve vering van de aramidestructuur (schokabsorberend Kevlar) en banden zorgen dat de staat van de weg geen slechte invloed heeft op het humeur. 

De WAW gebruikt de meest hedendaagse veertechnieken en -geometrie: composiet vering achteraan, een McPherson strut met virtueel draaipunt vooraan. Een goede vering moet de rijder behoeden voor schokken, neurologische schade voorkomen door het absorberen van trillingen, en het voertuig bestuurbaar houden op oneffen terrein. In fietstermen zou men de ontwerpgeometrie van de WAW kunnen definiëren als "hardtail": een optimum tussen efficiency (geometrie, gewicht, aandrijfverliezen) enerzijds en comfort en veiligheid anderzijds. (De dag dat Parijs-Roubaix met mountainbikes gereden wordt, maken we van de WAW een 'softail'.)

Al wat je met een gewone of racefiets kan berijden, is gesneden koek voor de WAW. Ben je gezegend met een woon-werk traject dat eerder voor een mountainbike geschikt is, dan is de WAW niet het juiste vervoermiddel. Kasseistroken bijvoorbeeld, zijn nooit aangenaam, maar geen kat die er aan denkt om daarom de overige 95% van pakweg de Ronde van Vlaanderen met een volgeveerde mountainbike te gaan rijden. Het is dus meestal een afwegen.

De vering van de WAW steunt op vijf principes:
  • Eerstelijnsdefensie tegen trillingen en schokken: de annulaire pneumatische vering of luchtband
  • Passieve vering door het juiste gebruik van materialen en ontwerpgeometrieën,
  • Onafhankelijke ophanging van de rijder in combinatie met rigide aandrijving.
  • Geometrie
  • Actieve voorvering.
Voor een uitgebreid artikel over de veerprincipes van de WAW: zie hier.

Gezond.

Door dagelijks te bewegen in de Waw wordt een fitnessclub overbodig. Een Waw-trainingsprogramma kan je supergezond maken.

Veilig.

Kreukelzones, beschermkooi, rolbeugel, Aramide scheurbescherming, zeer goede stabiliteit. De Waw heeft het allemaal, waardoor hij waarschijnlijk de veiligste fiets is die commercieel verkrijgbaar is. Bovendien geeft hij geen vals gevoel van veiligheid; als Waw-rijder weet je dat andere weggebruikers niet altijd even oplettend zijn en dat je gemakkelijk over het hoofd gezien wordt. (Noot: de hoogte van de fiets of de kleur of de verlichting heeft hier een zeer marginale invloed op; zoals blijkt uit 25jaar ongevalstatistieken in Gent zijn er geen dodelijke ongevallen bekend waar ontbrekende of falende fietslichten als oorzaak aangeduid zijn. Bron: Fietsersbond)

Sexy.

De Waw roept emoties op. Maak er gebruik van, laat je sponsoren.

Hybride.

Wie is er altijd held? De Waw kan perfect uitgerust worden met een electromotor toegelaten voor fietsen (de wet bepaald wel dat je moet blijven trappen om van de ondersteuning te genieten).
Comments