Eerst had Ik de indruk dat de snelheidsmeter slecht geijkt was, maar GPS gaf dezelfde cijfers.

Geplaatst 16 okt. 2018 07:46 door Brecht Fietser
Karel Van Loon
aan Fietser.be
13 okt.

Goeie morgen Brecht, hier wat indrukken van mijn 1ste rit in de "real world",


Als naar gewoonte ben ik in het donker vertrokken, normaal beleef ik de dageraad op de fiets.

Vandaag was het nog donker toen ik alweer thuis was.


  • Eerst had Ik de indruk dat de snelheidsmeter slecht geijkt was, maar GPS gaf dezelfde cijfers.

de WAW is SNEL!

Op een vlak stuk, aan 40 kph reed ik over een konijn (sorry)... wat verder, bij 70 kph (!) op matige bergaf herinnerde ik mij dat de regio vol everzwijnen zit en ben ik wijselijk beginnen remmen...


  • De electric assist is inderdaad nagenoeg perfekt. Een vals plat rijd ik op tegen iets boven de 30. 

Mijn routine klim met de WAW op assist 0 is zware kost, op assist 1 is het vergelijkbaar met de fiets, en op assist 2 gaat het iets sneller dan met de fiets.


  • de WAW is comfortabel. Als in een auto voelt ge als het wegdek snert is, maar het wordt niet pijnlijk (als met de fiets).

  • de verstraler vooraan staat veel te hoog, totaal nutteloos, moet eens kijken hoe dat te regelen.
  • mijn achterflitslicht-op-antenne ben ik onderweg alreeds verloren (goed idee, slechte uitvoering)


QU: hoe kan ik best inschatten of ik nu 10% of 30% of 50% van mijn batterij heb gebruikt tijdens mijn rit?


Tot slot, ik denk dat het moeilijk gaat worden om voor vrij toeren (50-150 km) nog naar de fiets te grijpen 😎.


Veel groetjes,


Karel

Karel Van Loon
aan Fietser.be
15 okt.

Dag Brecht,


Ter informatie, op weekdagen, zoals vandaag, kom ik bij mijn vroege rit onvermijdelijk in de ochtendspits terecht. Niks gekreun zoals in Belgie, gewoon nogal wat verkeer op secundaire wegen (geen fietsers), in het donker, in een streek waar een velomobiel even courant is als een UFO.

Vanochtend stond er een stijve bries en er was kans op regen. Ik ging dus met de koepel rijden

  • Blij dat ik de koepel thuis gemonteerd heb en niet onderweg in het donker (veelal bij een riool raster dat vallende boutjes opzwelgt).

Ik neem aan dat het na een paar keer makkelijker wordt, maar het blijft een gepruts met slechts 2 handen

Een oplossing zonder gereedschappen (kwart draai Dzus) ware wenselijk.

Als ge wilt kan ik de Dzus "sizing set" naar Gent opsturen i.p.v. weer naar de UK


  • Onder de koepel is het goed in het donker, met marginale spiegeling van de boordcomputer in de ruit, niet storend.
  • De verluchting/koeling is goed. Het was 18 graden, en ik heb mij leeg gezweet, maar met de koepel op een spleet van 5 cm was er bij normale snelheden was er geen aandamping noch oververhitting. 
  • Ik wou eens kijken hoe mijn matige klim (5-8%) ging zonder motor. GEEN goed idee 😓. MET motor veel beter 😁
  • De windgevoeligheid van de WAW was ontnuchterend. Aan 60 kph begon de WAW plots te slingeren en had ik al mijn aandacht nodig om niet van de weg te blazen, of in het verkeer. Gevoeligheid aan zijwind is eigenlijk voorspelbaar, maar het is toch even slecht voor het hart...  Misschien eens een stage doen in Nederland 😒

  • ik heb 2cm extra schuim in de hoofdsteun gestoken (die poten willen ECHT niet plooien). De steun is nu dichter bij mijn zwaar hoofd en ik kan makkelijk wat leunen als het wegdek dat toelaat.


  • Ik vind dat de WAW zeer degelijk is gekonstrueerd  en verzorgd is afgewerkt..

Echter.

Eens op slechte weg, is het een kakafonie van jewelste. Dat heeft eigenlijk niks met de WAW zelf te maken,

maar met alle rommel die mee moet en geen vast plekje heeft (batterij, kabels en stekkers, gereedschappen, wisselstukken, regenkledij met rits, foon, frontaal lamp, brillen, sleutels etc, etc.). Ik ga deze winter het grote velcro projekt lanceren en alles "vastleggen".


  • Jullie hebben, neem ik aan, al ruim gepeinsd over hoe de batterij vast te leggen - een kassei van 5 kg, los in de passagiersruimte (!)Wat hebben jullie overwogen? of uitgesloten? 
  • 1 van de zaken die GOED is vastgelegd is de drinkbus. Ik moet echter stoppen en licht maken om te zien waar het water te halen en hoe het terug te steken. In ieder geval is er niet genoeg ruimte om uit een bus te drinken onder de koepel. Misschien TOCH een Camelback systeem met een zuigdarmpje ?
  • Fysiek. Ik begin stilaan gewend te raken aan liggend fietsen, ik denk na 1000 km is alles OK. Terwijl op de bukfiets ik vaak mijn heupen moet strekken, of mijn nek, of mijn lenden, zijn het bij de WAW vreemd genoeg de schouders!

Da's genoeg voor vandaag 😓.


Veel groetjes!

Comments