Collectie‎ > ‎WAW velomobiel‎ > ‎

Cabriokap


De geïntegreerde weersbescherming van de WAW is uniek, en hier steekt onze WAW echt boven de concurrentie uit. Zowel in goed weer als in slecht weer biedt de WAW-koepel het best mogelijke zicht en weersbescherming.

De uitdagingen bij het ontwerpen van een goede koepel voor velomobielen zijn legio: een te vlakke hoek verhindert het doorzicht zodra krassen, regendruppels of stof voorkomen. Een kromming in twee dimensies is uit den boze wegens optische vervorming. Ruitenwissers zijn ofwel buitensporig zwaar, of moeten met de hand bediend worden tijdens het rijden - met alle risico's van dien. Stof, ruitenwissers en polycarbonaat zijn een gedoemde combinatie, terwijl gelaagd glas zwaar en moeilijk vervormbaar is. Het beslaan van de binnenkant van het windscherm door het contrast tussen het warme en vochtige binnenklimaat en een koude buitenkant is moeilijk te elimineren. Een vaste koepel verhindert koeling in beter weer. En zodra het transparante oppervlak te groot wordt treedt een serre-effect op. Een goede koepel is trouwens ook aerodynamisch van groot belang.

Sommigen lossen het probleem op door het te vermijden en dan maar helemaal geen bescherming te bieden voor het hoofd. Anderen laten de velomobiel gewoon thuis bij te goed of te slecht weer. De WAW blijft in alle weer praktisch en comfortabel.
 



 
Doorzicht

Het windscherm is tweedimensionaal gebogen en staat zo vertikaal als esthetisch en aerodynamisch verantwoord is, zodat er geen optische vervorming optreedt. Van bovenaf gezien is het gebogen in een paraboolvorm, met als resultaat een minimale windweerstand. Het kevlar dakvlakje zorgt voor een zachte aerodynamische overgang.
Het zwarte deksel veroorzaakt geen storende reflecties.
 

Ventilatie

De WAW-koepel kan soepel aangepast worden om de rijder het beste te beschermen onder de veranderende weersomstandigheden. Maar ook koeling is een belangrijke functie: een lichaam dat 200 Watt vermogen levert produceert immers zowat 1000 Watt aan restwarmte. Bovendien is het hoofd het belangrijkste koelorgaan.

In gesloten toestand blijft een klein spleetje tussen het windscherm en het deksel. Door een opstand in het deksel, net achter het windscherm, wordt de rijwind omhoog geleid en houdt zo het windscherm dampvrij. Het debiet kan geregeld worden door de voorkant van het windscherm omhoog te duwen via de polycarbonaat geleiders.

Aan de achterkant van het dakje is een spleet voorzien waarlangs de vochtige lucht ontsnapt. Door ook de achterkant van de koepel hoger in te stellen ontstaat een vacuum, waardoor een regelbare afzuiging ontstaat van de binnenlucht - en dus een fijn regelbare koeling van het hoofd.

Hoe warmer het weer, hoe hoger de koepel kan staan. Door het debiet te regelen kan de interieurtemperatuur naar keuze bepaald worden. Bij zijdelingse wind kan de koepel zelfs asymmetrisch ingesteld worden.

Uiteindelijk fungeert de koepel eerder als een luifel dan als een windscherm. Deze heeft als bijkomend voordeel dat de rijwind, inclusief vliegjes e.d., vertraagd (Venturi-effect) en afgebogen wordt over het hoofd heen.
 

Bij regen...

Die luifelfunctie komt ook goed van pas bij regen.  Door de koepel zo in te stellen dat men er juist onderdoor kan kijken, houdt men een onbelemmerd zicht op de horizon. Tegelijk blijft een goed contact met de omgeving mogelijk door het beregende windscherm.
Bij snel rijden in hevige regen kunnen regendruppels opspatten en een fijne mist veroorzaken binnen. Idealiter wordt die door de luifel over het hoofd heen geleid, maar brildragers kunnen nog altijd wat last hebben van de regen.

En zonneschijn...

Een van de mooiste vondsten aan de nieuwe BeWAW is de cabriokoepel. Het dakje kan dmv. drukknopjes van het windscherm gehaald worden en weggestopt in één van de bagageruimtes. Het windscherm zelf kan op het deksel blijven om de rijder te beschermen tegen wind en ruis. Dit gevoel kan alleen vergeleken worden met het rijden in een cabrio sportwagen.

Het windscherm zelf kan op zijn beurt weer afgenomen worden, opgerold in een T-shirt en weggeborgen. Sommigen geven hieraan de voorkeur en dit biedt een goede koeling. In heel warm weer kan het hele deksel, met koepel en al, trouwens ook gewoon thuisblijven.

 



 Met de cabriokoepel kan je je WAW aanpassen aan het seizoen, en zelfs aan veranderende weersomstandigheden tijdens de rit. Zo is het altijd net warm genoeg, modulerend tussen complete bescherming en vol contact met de elementen.






Comments