Collectie‎ > ‎

CardioDrive

De CardioDrive is een biomotormanagementsysteem ontwikkeld door Fietser.be. Door het vermijden van piekinspanningen wordt de hartslagcurve vlak gehouden. Het voertuig blijft in principe mensaangedreven maar door het gebruik van een kleine en lichte batterij en motor wordt de actieradius vrijwel onbeperkt, ook voor mensen met een minder dan uitzondelijke conditie. Een batterij van 2.5 kg brengt de combinatie van een hyperefficiënte wagen als de WAW en een ervaren rijder 120 à 150 km ver.

De naafmotoren zoals die op dit moment nog gangbaar zijn op bukfietsen hebben een aantal intrinsieke nadelen. Ze hebben op lage snelheid weinig koppel, op hoge snelheid remmen ze af door inductie, en ze zijn relatief zwaar. Dit heeft dan weer als gevolg dat zwaardere batterijen nodig zijn voor een deftige actieradius. Voor fietsen met een groot snelheidsbereik ontwikkelde Fietser.be een betere hybride aandrijving. In tegenstelling tot een naafmotor kan de Fietser.be e-assist gebruik maken van het versnellingssysteem van de fiets. Daardoor kunnen we met een lichter systeem (motor + batterij 5kg vs. ca. 13 kg) toch meer koppel verkrijgen voor een verschroeiende acceleratie. De meeste velomobielen kunnen geüpgraded worden naar een bio-elektrisch hybride versie. Voor open fietsen is deze module minder geschikt: moeilijker in te bouwen, spatwaterdicht maar niet waterdicht. De recentste (2013) high end elektrische fietsen zijn wel volgens deze principes gebouwd.

Het systeem voldoet aan de wettelijke vereisten voor een elektrische fiets. Toch kan voor de veiligheid en in samenspraak met de rijder, een speciaal trapstel ingebouwd worden met een sperlager. Dit betekent dat de motor kan draaien zonder dat de voeten meedraaien. Dit is veiliger voor mensen met een minder dan optimale coordinatie maar niet altijd nodig voor ervaren fietsers.



De motor heeft een ingebouwde controller en epicyclische reductie, en wordt op de standaard 40*40 aluminium trapkokers verschuifbaar gemonteerd middels een waterstraalgesneden houder.

Voor de batterij werd de robuuste Lithium-Ijzerfosfaat technologie gekozen. Deze is veiliger dan de op elektrische fietsen nog gangbare lithium-ion of lithium-polymeer chemie. Aangezien de batterij zich meestal in hetzelfde compartiment bevindt als de rijder is het wel aangewezen een batterij te kiezen die niet kan opwarmen of exploderen. Bovendien gaat een LiFePO4 batterij 2000 volledige laadcycli mee in plaats van respectievelijk 800 of 500 voor Ii-ion of lipo. Dit is dus voor het milieu en de portemonnee een uitstekende zaak. De productie van deze batterijen is redelijk onschadelijk.

Specificaties van de LiFePO4 batterij:
Energie-inhoud: 300 Wh.Gewicht 2.6 kg, laadtemperatuur 0-40°C, werkingstemperatuur -20-60°C.
Opmerking, sinds we de Cardiodrive meer en meer toepassen op rustiger velomobielen, zijn we overgeschakeld naar 400 Wh batterijen.


Uitgebreider informatie over de achtergrond van de Fietser.be elektrische assistentie vindt u op de eWAW pagina.

Comments